Sanastoprojekti toteutettiin ympäristö- ja liikennehallinnonalojen yhteistyönä ympäristöministeriön ja Väyläviraston toimesta. Asiantuntijoina mukana olivat myös Maanmittauslaitos, Keski-Suomen Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Helsingin kaupunki, Ramboll Finland Oy ja Sitowise Oy. Terminologisen sanastotyön osuudesta vastasi Sanastokeskus ry. Liikenneinfrastruktuurin sanastoa laajennetaan Ympäristöministeriön ja Väyläviraston jatkoprojektissa vuonna 2025.
”Sanastotyön keinoin pyritään vaikuttamaan tiedon laatuun ja yhdenmukaisuuteen, jotta voidaan esimerkiksi tuottaa parempaa analytiikkaa päätöksenteon ja toiminnan tueksi. Kun tiedot määritellään tarkasti etukäteen, ne siirtyvät sujuvasti ja muuttumattomana eri järjestelmien ja organisaatioiden välillä koko elinkaarensa ajan. Eri tahojen kanssa yhdessä määritellyt sanastot vähentävät käsitteiden määrittelyyn menevää työaikaa, tehostavat toimintaa ja helpottavat yhteistyötä” kertoo tiedonhallinnan asiantuntija Outi Maisalmi.
Liikenneinfrastruktuurin sanasto ei sisällä merkittäviä muutoksia käsitteiden käyttöön vaan kyse on enemmänkin käsitteiden välisten yhtenevyyksien ja erojen selkeyttämisestä. Esimerkiksi tien ja sen alakäsitteiden maantien, kadun ja yksityistien käyttöä pyritään määritelmillä ohjaamaan nykyistä tarkemmiksi.
Liikenneinfrastuktuurin sanasto on käytettävissä Yhteentoimivuusalustan Sanastot.suomi-palvelussa. Yhteentoimivuusalusta on Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämä maksuton ja selainpohjainen palvelu, joka sisältää työkalut sanastojen, koodistojen ja tietomallien kuvaamiseen ja ylläpitoon. Sanasto on tarkoitettu työvälineeksi liikenneinfrastruktuurin parissa työskenteleville, mutta siitä voi olla hyötyä kaikille alan termejä ja määritelmiä tarvitseville.
Aiheesta muualla:
Lisätietoa
Outi Maisalmi
asiantuntija, tiedonhallinta
Väylävirasto
etunimi.sukunimi(at)vayla.fi