Esteettömät ratkaisut tekevät ympäristöstä toimivamman kaikille. Portaat, hissit, luiskat ja valaistus on suunniteltu tukemaan sujuvaa liikkumista, ja selkeä opastus sekä informaatio ovat hyödyllisiä jokaiselle matkustajalle. Design for all (suunnittele kaikille) -periaatteen mukaisesti ratkaisut suunnitellaan kaikille, ei vain tiettyä käyttäjäryhmää silmällä pitäen.
“Esteettömyys on keskeinen näkökulma, kun Väylävirasto parantaa olemassa olevaa liikenneinfrastruktuuriaan tai rakentaa uutta, ja se on integroitu osaksi viraston suunnitteluohjeita sekä ohjaustoimintaa”, Väyläviraston esteettömyys- ja ympäristöasiantuntija Elina Wikström painottaa.
Kupittaa-Turku-ratahankkeessa esteettömyys tarkoittaa sitä, että jokainen matkustaja voi liikkua vapaasti ja turvallisesti asemien ja laitureiden välillä ilman esteitä tai hankaluuksia – iästä, fyysisistä rajoitteista tai vammoista riippumatta.
Kansalaistestaus auttaa tunnistamaan kehityskohteita
Elokuun lopussa Turun asemalla toteutettiin Kupittaa-Turku-ratahankkeen kansalaistestaus, jossa arvioitiin kulkureittien ja väliaikaisten asemapalvelujen esteettömyyttä yhteistyössä kaupunkilaisten kanssa. Testaukseen osallistui eri liikkumisen apuvälineitä käyttäviä henkilöitä, ja tavoitteena oli tunnistaa kehityskohteita asemaympäristön tilapäisissä liikennejärjestelyissä.
Testaajien antama palaute on arvokasta hankkeen kehitystyölle. Se ohjaa parannusten suunnittelua, erityisesti opastuksen ja asemapalvelujen esteettömyyden suhteen. Kerätyn palautteen avulla Väylävirasto kehittää Turun aseman tilapäisiä liikennejärjestelyjä yhteistyössä VR:n, Logomon ja Turun kaupungin kanssa.
Yhteistyötä esteettömyyden puolesta
Ratahankkeessa esteettömyyden varmistamiseksi tehdään tiivistä yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa. Väylävirasto vastaa laiturialueista, mutta esimerkiksi kokonaisuutena asema-alueen esteettömyyden varmistaminen vaatii kuitenkin useiden toimijoiden yhteistyötä. Näin varmistetaan, että esteettömyys ei katkea asema-alueella sijaitsevien palveluiden välillä.
Esteettömyys huomioidaan niin fyysisissä rakenteissa kuin viestinnässäkin, esimerkiksi tarjoamalla selkeää ja ajankohtaista tietoa rakennustyömaiden vaikutuksista liikkumiseen.