Hyppää sisältöön

Kupittaa–Turku-ratahanke: Tavoitteena kaikille sujuva liikkuminen

Julkaistu 30.10.2024

Uusien rautatieasemien suunnittelussa ja rakentamisessa noudatetaan tarkkoja ohjeita ja määräyksiä, jotta varmistetaan, että kaikki käyttäjät pääsevät liikkumaan sujuvasti ja turvallisesti. Myös Kupittaa-Turku-ratahankkeen tavoitteena on luoda ympäristö, joka palvelee kaikkia käyttäjiään.

Kolme henkilöä keskustelee juna-aseman laiturilla, yksi heistä istuu sähköskootterissa oranssin lasiseinän vieressä, ja taustalla näkyy keltavihreä juna.

Esteettömät ratkaisut tekevät ympäristöstä toimivamman kaikille. Portaat, hissit, luiskat ja valaistus on suunniteltu tukemaan sujuvaa liikkumista, ja selkeä opastus sekä informaatio ovat hyödyllisiä jokaiselle matkustajalle. Design for all (suunnittele kaikille) -periaatteen mukaisesti ratkaisut suunnitellaan kaikille, ei vain tiettyä käyttäjäryhmää silmällä pitäen.

“Esteettömyys on keskeinen näkökulma, kun Väylävirasto parantaa olemassa olevaa liikenneinfrastruktuuriaan tai rakentaa uutta, ja se on integroitu osaksi viraston suunnitteluohjeita sekä ohjaustoimintaa”, Väyläviraston esteettömyys- ja ympäristöasiantuntija Elina Wikström painottaa.

Kupittaa-Turku-ratahankkeessa esteettömyys tarkoittaa sitä, että jokainen matkustaja voi liikkua vapaasti ja turvallisesti asemien ja laitureiden välillä ilman esteitä tai hankaluuksia – iästä, fyysisistä rajoitteista tai vammoista riippumatta. 

 

Kansalaistestaus auttaa tunnistamaan kehityskohteita

Elokuun lopussa Turun asemalla toteutettiin Kupittaa-Turku-ratahankkeen kansalaistestaus, jossa arvioitiin kulkureittien ja väliaikaisten asemapalvelujen esteettömyyttä yhteistyössä kaupunkilaisten kanssa. Testaukseen osallistui eri liikkumisen apuvälineitä käyttäviä henkilöitä, ja tavoitteena oli tunnistaa kehityskohteita asemaympäristön tilapäisissä liikennejärjestelyissä. 

Testaajien antama palaute on arvokasta hankkeen kehitystyölle. Se ohjaa parannusten suunnittelua, erityisesti opastuksen ja asemapalvelujen esteettömyyden suhteen. Kerätyn palautteen avulla Väylävirasto kehittää Turun aseman tilapäisiä liikennejärjestelyjä yhteistyössä VR:n, Logomon ja Turun kaupungin kanssa.

 

Yhteistyötä esteettömyyden puolesta

Ratahankkeessa esteettömyyden varmistamiseksi tehdään tiivistä yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa. Väylävirasto vastaa laiturialueista, mutta esimerkiksi kokonaisuutena asema-alueen esteettömyyden varmistaminen vaatii kuitenkin useiden toimijoiden yhteistyötä. Näin varmistetaan, että esteettömyys ei katkea asema-alueella sijaitsevien palveluiden välillä. 

Esteettömyys huomioidaan niin fyysisissä rakenteissa kuin viestinnässäkin, esimerkiksi tarjoamalla selkeää ja ajankohtaista tietoa rakennustyömaiden vaikutuksista liikkumiseen.

 

Kuvassa on kolmiosainen kaavio, joka näyttää Väyläviraston, Fintrafficin ja VR/HSL vastuualueet rautatieliikenteessä. Väylävirasto vastaa rataverkosta, rataverkon kunnossapidosta ja laiturialueista. Fintraffic vastaa laiturinäytöistä, kuulutuksista asemilla ja liikenteen ohjauksesta. VR/HSL vastaa matkustajaliikenteestä, kuulutuksista junissa ja lipunmyynnistä.

Rataverkon vastuut.

 

Esteettömyys osana asemien suunnittelua

Hankkeissa noudatetaan EU:n ja kansallisten säädösten asettamia vaatimuksia sekä Väyläviraston omia suunnitteluohjeita. 

Laitureiden korkeuden lisäksi asema-alueella esteettömyys huomioidaan muun muassa kulkureiteissä, tasoeroissa (hissit, portaat), sisäänkäynneissä ja opastuksessa. 

“Asema-alueella ohjaavat ja varoittavat laatoitukset auttavat erityisesti näkövammaisia liikkumaan turvallisesti asemilla, mutta esimerkiksi vaara-alueen merkinnät laitureiden reunoilla osoittavat ihan kaikille turvallisen odotusalueen rajan”, Wikström muistuttaa. 

 

Käyttäjäpalaute ohjaa kehitystä

Esteettömyys ei jää vain suunnittelijoiden pöydille, sillä hankkeessa kerätään jatkuvasti palautetta käyttäjiltä ja sidosryhmiltä. 

“Palautetta voi antaa esimerkiksi valtakunnallisen liikenteen asiakaspalvelun kautta, ja tätä tietoa käytetään suoraan kehitystyössä. Asiantuntijat kuuntelevat kansalaisten ja erityisryhmien tarpeita tarkasti: muun muassa Invalidiliiton, Näkövammaisten liiton ja kuntien vammaisneuvostojen kaltaiset yhteistyökumppanit tarjoavat arvokasta tietoa siitä, miten suunnitteluratkaisut toimivat käytännössä”, Väyläviraston kansalaisten asiakkuuden asiantuntija Riitta Tammi sanoo.
 

Seuraa hanketta: 

https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen.