Hyppää sisältöön

Kupittaa–Turku-ratahanke: Saumaton yhteistyö Turun kaupungin kanssa avain infrahankkeen menestykseen

Julkaistu 23.9.2024

Kupittaa–Turku-ratahanke kokoaa Väyläviraston ja Turun kaupungin tiiviiseen yhteistyöhön.

Rautatieasema, jossa näkyy kaksi laituria. Kyltit osoittavat raiteet 1 ja 2 sekä kaupungin nimet "Turku" ja "Åbo".

Kaupungin strateginen visio keskustan kehittämisestä sisältää liikenteen sujuvuuden parantamisen sekä maankäytön tehostamisen. Ratahanke on siis olennainen osa visiotyötä. Se tukee keskustan kilpailukykyä ja vetovoimaa erityisesti liikenteen ja liikkumisen näkökulmasta. Tässä artikkelissa avaamme kaupungin roolia hankkeessa sekä sitä, mitä hanke tarkoittaa Turun keskustan kehittämiselle.

 

Kaupungin pitkäaikainen rooli hankkeen toteutuksessa

Kupittaa–Turku-ratahanke sai alunperin alkunsa Turun kaupungin vuonna 2004 tekemästä aloitteesta. Liikenne- ja viestintäministeriö asetti valmisteluryhmän Turun ratapihan alueen kehittämistä varten vuodeksi 2005, ja seuraavana vuonna kaupunginhallitus hyväksyi selvityksen.

Hanke on myöhemmässä vaiheessa otettu osaksi MAL-sopimusta ja liitetty Länsiratahankkeen edellyttämiin investointeihin”, Turun kaupungin omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen kommentoi.

Turun kaupungin projektijohtajana työskentelevä Antero Mäkilä on tullut mukaan hankkeeseen noin kaksi vuotta sitten, kun hanke oli jo käynnissä. Hän kuvailee kaupungin roolia hankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa keskeiseksi.

“Olemme valtuuttaneet Väyläviraston hankkeen tilaajaksi ja rakennuttajaksi, mutta kaupungilla on tärkeä rooli esimerkiksi suunnittelun hyväksymisessä ja maankäytöllisten ratkaisujen valvonnassa. Kaupungin on muun muassa varmistettava, että kaikki hankkeeseen liittyvät rakenteet, jotka jäävät kaupungin omistukseen, täyttävät kaupungin laatuvaatimukset”, Mäkilä avaa. 

 

Maankäytön tehostaminen ja junaliikenteen parantaminen tukevat Turun kasvua

Junaliikenteen parantaminen on yksi hankkeen keskeisimmistä tavoitteista. Uusi rata mahdollistaa matkustuskapasiteetin kasvattamisen, mikä on erityisesti tärkeää työmatkailun ja alueen elinkeinoelämän kannalta. 

"Meidän iso visiomme on vahvistaa keskustan saavutettavuutta kaikilla kulkuvälineillä. Kupittaa–Turku-ratahanke on keskeinen osa tätä tavoitetta, sillä se parantaa keskustan saavutettavuutta ja tarjoaa samalla uusia mahdollisuuksia maankäytön kehittämiseen. Parantunut raideliikenne mahdollistaa tehokkaamman työmatkailun ja parantaa näin myös liikenteen sujuvuutta", Mäkilä painottaa.

Kupittaa–Turku-ratahanke muuttaa merkittävästi Turun keskustan ratapihan seudun maankäyttöä. Hankkeen myötä nykyinen varikkoalue keskustassa on siirtynyt kaupungin omistukseen, mikä avaa mahdollisuuksia alueen kehittämiseen. Suunnitelmissa on rakentaa uusia asuinalueita sekä liiketiloja ja palveluita, kuten jäähalli, elämyskeskus, matkakeskus ja hotelli.

"Maankäytön tehostaminen keskustassa mahdollistaa Turun keskustan kasvun. Uudet alueet ja palvelut tarjoavat asukkaille lisää asuinmahdollisuuksia ja parantavat kaupungin vetovoimaa", Mäkilä huomauttaa.

 

Merkittävä askel kohti elinvoimaista Turkua

Ratahanke on myös esimerkki siitä, miten monimutkaisessa infrastruktuurihankkeessa voidaan yhdistää eri toimijat ja intressit. Hankkeen menestyksekäs lopputulos vaatii yhteistyötä kaupungin, Väyläviraston ja muiden sidosryhmien välillä. Suunnittelu, budjetointi ja toteutus ovat monimutkaisia prosesseja, joissa kaupungin asiantuntijat ovat keskeisessä roolissa. Muun muassa Koulukadun silta ja Aurajoen jalankulun silta ovat esimerkkejä projekteista, joissa kaupungin ja Väyläviraston yhteistyö on ollut erityisen tärkeää.

“Esimerkiksi kaupungin liikennesuunnittelu on mukana kaikissa liikennejärjestelyasioissa, jotka liittyvät kaupungin katuverkkoon. Lisäksi hanke sisältä huomattavan määrän maankäytöllisiä ratkaisuja eli kaupunki pystyy tarjoamaan alueita hankkeen käyttöön, jotta pystytään rakentamaan. Esimerkiksi sillan rakentamisessa ympärille tarvitaan muun muassa varasto- ja henkilöstötiloja”, Mäkilä luettelee. 

Kupittaa–Turku-ratahanke on merkittävä askel kohti entistä toimivampaa ja elinvoimaisempaa Turun keskustaa. Kaupungin ja Väyläviraston saumaton yhteistyö on elinehto hankkeen onnistumiselle. 

"Hankkeen avulla saamme paremman kapasiteetin ja joustavuutta liikenneverkon käyttöön. Tämä on tärkeää erityisesti, kun otetaan huomioon kaupungin kasvu ja liikenteen tarpeet", Mäkilä toteaa.

 

Seuraa hanketta: 

https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen.