Hyppää sisältöön

Kupittaa–Turku-ratahanke: Hankepäällikkö Mika Rajala – ”Suuria hankkeita tehdään yhteistyössä, ei yksin”

Julkaistu 10.9.2024

Tässä juttusarjassa raotamme hanketoimiston ovea ja kerromme Kupittaa–Turku-ratahankkeen rautaisista asiantuntijoista. Tällä kertaa artikkelissa hanketta ja arkeaan avaa Turun kaupungin hankepäällikkö Mika Rajala.

Kupittaa–Turku-ratahankkeessa kaupungin rooli on vahvempi kuin normaalisti ratahankkeissa. Kaupungin etua hankkeessa vaalii jo yli 20 vuotta Turun kaupungilla työskennellyt hankepäällikkö Mika Rajala.

"Hankkeen alussa olin osallisena Väyläviraston ratasuunnitelmaa valmistelevassa työssä. Nyt, kun toteutusvaihe on käynnissä, toimin eri ryhmissä kaupungin edustajana valvoen ja seuraten, että kaikki etenee sovitusti”, Rajala kertoo.

Rajala on koulutukseltaan arkkitehti ja työskennellyt aiemmin arkkitehtitoimistoissa. Vuodesta 2003 lähtien hän on ollut Turun kaupungin palveluksessa ja viimeiset viisi vuotta hän on keskittynyt keskustan kehittämisen kärkihankkeisiin, joista Aninkaisten alueelle sijoittuu Kupittaa–Turku-ratahanke.

“Roolini hankkeissa on seurata niitä niiden eri vaiheiden läpi alusta loppuun. Usein aloitetaan kilpailutuksesta, josta saatan hankkeet osaltani siihen vaiheeseen, että ne ovat valmiita. Seuraan hanketta ja hankin tarvittavaa erityisosaamista kaupungin eri virastoista matkan varrella. Samalla tiedotan kaupungin hanketta koskevista odotuksista etukäteen, jotta prosessit sujuisivat mahdollisimman hyvin”, selvittää Rajala.

Kupittaa–Turku-ratahankkeen lisäksi Rajala on mukana useissa muissakin hankkeissa, kuten LogoHub-pysäköintilaitoshankkeessa, Areena ja Elämyskeskus -hankkeessa sekä matkakeskushankkeessa. 

Kupittaa–Turku-ratahankkeessa on taustalla kaupunkisuunnittelullisia tavoitteita, muun muassa ratapiha-alueen ja laiturialueiden uudelleenjärjestelyt, jotka mahdollistavat matkakeskushankkeen toteuttamisen. Rajala korostaa, että hankkeiden välillä on usein dominoefektejä: jotta jokin hanke käynnistyy, toisen hankkeen pitää ensin toteutua. 

 

Monialainen yhteistyö avain onnistumisiin

Kaupungin rakennushankkeet ovat monivaiheisia projekteja, joissa on mukana lukuisia osapuolia. Rakennuttajat, rakennusliikkeet, rahoittajat ja suunnittelutoimistot sekä kaupungin asemakaavoituksen, liikennesuunnittelun ja julkisten alueiden asiantuntijat tekevät tiivistä yhteistyötä.

“Arkkitehdit korostavat mielellään innovatiivisuutta, mutta näissä hankkeissa usein tärkeintä on hankkeen me-henki ja yhteistyökykyisyys. Näitä projekteja ei tehdä yksin, vaan mukana on useita eri osapuolia”, kommentoi Rajala.

Rajala kuvailee, että työssä keskeistä on positiivinen asenne, ratkaisuhakuisuus ja asioiden kokonaisvaltainen hahmottaminen. 

“On erittäin tärkeää ymmärtää eri osapuolten näkemyksiä ja tavoitteita sekä olla yhteistyökykyinen. Näillä taidoilla pääsee hankkeissa pitkälle. Yhteistyö ja ryhmätyöskentely ovat välttämättömiä, koska hankkeet vaativat niin monen eri osaamisalan asiantuntijoita. Yksi ihminen ei voi osata ja hallita kaikkea.”

 

Turku sydämessä: iloa ja uskoa kehitykseen 

Pitkä ura hankkeiden parissa Turun kaupungilla on vaikuttanut Rajalaan monin tavoin. Aikaisemmin hän on asunut useissa kaupungeissa muutamia vuosia, mutta nykyinen työ on pitänyt hänet Turussa pidempään. Tämä kertoo hänen mukaansa siitä, että sekä työnkuva että kaupunki ovat hänelle mieleisiä.

“Työni kautta uskon vahvasti menestyvään Turkuun. Näen Turun kasvavana ja kehittyvänä kaupunkina, jonka tulevaisuus on täynnä hienoja mahdollisuuksia. Työskentely erilaisissa hankkeissa on paljastanut, kuinka paljon potentiaalia ne tarjoavat ja kuinka ne voivat vahvistaa kaupungin vetovoimaisuutta”, sanoo Rajala.

Kokeilevassa kotikeittiössä puuhastelu ja sen tuotoksista nauttiminen hyvässä seurassa auttavat Rajalaa unohtamaan työasiat. Lisäksi kulttuuri kaikissa muodoissa on hänelle tärkeää.

“Erityisesti ennen koronaa harrastin paljon matkailua tutustuen uusiin kaupunkeihin, kulttuureihin ja ilmiöihin. Tämä edelleenkin tärkeä harrastus tarjoaa uusia virikkeitä ja ideoita myös työhön. On kiehtovaa nähdä, mitä maailmalla tapahtuu ja millaisia trendejä siellä on.”

Rajala jakaa mielellään vinkkejään ystävilleen kotikaupunkinsa kulttuuririentoihin. Turussa on myös vahva kulinaristinen kulttuuri, ja esimerkiksi kauppahalli tarjoaa mahdollisuuden tutustua paikallisiin herkkuihin ja erilaisiin tuotteisiin.

“Turussa on runsaasti mielenkiintoisia ravintoloita, jotka eivät kuulu mihinkään suurempaan ketjuun. Näissä pienemmissä, tunnelmallisissa ravintoloissa hintataso on usein kohdallaan, ja ne tarjoavat ainutlaatuisia elämyksiä”, vinkkaa Rajala.

 

Seuraa hanketta: 

https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen.