Laskuojan luiskan muotoiluun liittyvää maansiirtoa Edsevön työmaalla. Käytössä Stage V -luokan traktori ja Stage IV -luokan kaivinkone.
Kt 68 Pedersöre -hanke toteutetaan mahdollisimman pienillä päästöillä
Julkaistu 23.2.2022
Elokuussa 2021 käynnistynyt Kt 68 Pedersöre -hanke on yksi pilottikohteista, joissa sovelletaan Väyläviraston uusia vaatimuksia väylähankkeiden kasvihuonepäästöjen minimoimiseksi. Projektipäällikkö Pasi Kivioja Väylävirastosta on luotsaamansa hankkeen roolista innostunut. — Infrarakentamisen päästöt ovat merkittävä tekijä ilmastonmuutoksen torjunnassa. On hienoa päästä vaikuttamaan päästöjen vähentämiseen käytännön tasolla.
Ympäristöasiat huomioidaan jo suunnittelussa
Hankkeen päästöjen seuranta ja raportointi on Pedersöressä tavallista tarkempaa.
— Ympäristöasiat on pidetty mukana jo kehitysvaiheessa siten, että kehitysvaiheen ideat on huomioitu myös ympäristön kannalta. Urakkaohjelmassa on lista ympäristöä koskevista vaatimuksista. Urakan ympäristöasioista vastaava henkilö on nimettävä, uusiomateriaaleja ja kiertotaloutta on hyödynnettävä, pölyämisen ehkäisystä, työnaikaisesta vesienhallinnasta ja sulfidisavien käsittelystä on omat ohjeistuksensa, Pasi Kivioja luettelee.
Aluksi muutokset tuntuvat vaativilta, mutta kun parannukset on tehty ja niihin on totuttu, ei entiseen tee mieli palata.
Työmaalla käytössä uusiutuvat energialähteet
Urakoitsija huolehtii, että työmaalla käytettävä kalusto täyttää vaaditut Euro- ja Stage-luokkien päästövaatimukset. Työkoneissa on käytettävä rikitöntä polttoöljyä ja hydrauliöljyn on oltava biohajoavaa.
— Meillä ei ole ollut suurempia haasteita löytää vaatimusten mukaista koneistoa. Skanskalla on valmistauduttu vaatimuksiin jo aiemmin. Pienemmillä aliurakoitsijoilla tietysti voi syntyä haasteita konekaluston päivittämisen kanssa, mutta heidänkin on se tehtävä. Uudet koneet ovat myös huolettomampia toimintavarmuutensa ansiosta, kertoo projektipäällikkö Timo Kujanpää Skanska Infra Oy:stä.
Pedersöressä myös työmaatilojen lämmitys on toteutettu uusiutuvalla energialla tuotetulla sähköllä.
— Ympäristövaatimukset on otettu urakoitsijan taholla vastaan samalla tavalla kuin aikoinaan työturvallisuusvaatimukset ja esimerkiksi tietomallin käyttöönotto. Aluksi muutokset tuntuvat vaativilta, mutta kun parannukset on tehty ja niihin on totuttu, ei entiseen tee mieli palata. Parannukset palvelevat lopulta kaikkia osapuolia, Kujanpää sanoo.
— Tietysti kylmä talvi vaikuttaa koneiden päästöihin. Pyrimme huolehtimaan talven ajan päästöistä lämmittämällä koneet ennen niiden käynnistämistä. Huomioidaan pakkasrajat, milloin koneita ei ole suotavaa käynnistää.
Telinepaalutusta Kolpinsillan työmaalla. Molemmat työkoneet kuuluvat Stage IV -päästöluokkaan.
Kierrätysmateriaaleilla merkittäviä säästöjä
Kierrätys on vahvasti mukana nykyrakentamisessa, ja uusiomateriaaleja suositaan mahdollisuuksien mukaan. Kujanpää näkee tässä merkittäviä etuja.
— Esimerkiksi purettavan sillan betonia käytetään tierakenteessa, kun se on murskattu sopivaan kokoon. Massanvaihtojen paikallinen hyödyntäminen pienentää hiilijalanjälkeä aivan oleellisesti. Maanajon tarve vähenee esimerkiksi paikallisen sulfiittisaven hyödyntämisessä. Myös betoniasemien jäämäbetonia voidaan käyttää tien rakenteissa. Sen sijaan että betoni rasittaisi kaatopaikkoja, voidaan sitä hyödyntää tien rakentamisessa.
Väyläviraston tavoitteena päästöjen vähentäminen kaikissa hankkeissa
Väylävirasto julkaisi viime joulukuussa Väylärakentamisen kaluston ympäristövaatimukset -tiekartan, jossa linjataan tavoitteet väylähankkeiden pakokaasu- ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Vuoden 2022 alusta tavoitteet koskevat kaikkia alkavia hankkeita.
— Tiekartassa on kaksi vaatimustasoa, perustason vaatimusluokka ja vaativan toimintaympäristön vaatimusluokka. Perustaso on miniminä kaikissa hankkeissa ja vaativa toimintaympäristö on käytössä tilaajan harkinnan mukaan, lähtökohtaisesti ainakin taajama-alueilla, linjaa ympäristöasioista vastaava projekti-insinööri Elina Keränen Väylävirastosta.
Käytettäviltä työkoneilta ja kuorma-autoilta edellytetään määriteltyjä päästöluokkia. Pääurakoitsija vastaa, että kalusto vastaa vaatimuksia ja kalustoluettelo on ajan tasalla koko urakan ajan. Työkoneiden ja autojen sallittuja käyttövoimia ovat sähkö, biokaasu, vety ja nestemäiset biopolttoaineet. Työmaiden lämmityksessä voidaan lisäksi käyttää muita ei-fossiilisia polttoaineita, kuten pellettejä tai puuhaketta.
Vaatimukset on laadittu kiristymään portaittain, kun lähestytään vuotta 2030. Keränen painottaa, että ohjeistukset eivät ole kiveen hakattuja, vaan niitä on tarkoitus päivittää säännöllisesti tilanteen mukaan:
— Uusien käyttövoimien — sähkön, biokaasun, vedyn, uusiodieselin — käyttöä edistetään. Ohjeita tarkistellaan parin vuoden välein. Tekniikka kehittyy ja erilaisia teknisiä ratkaisuja ja käyttövoimia tulee. Eletään sitten tilanteen mukaan.
Voit tutustua Väylärakentamisen kaluston ympäristövaatimukset -tiekarttaan tästä linkistä.
Kt 68 Pedersöre -hanke
- Kantatie 68 on tärkein yhteys Pietarsaaren satamasta ja Pietarsaaren kaupungista valtatie 8:lle ja sisämaan suuntaan. Valtatie 8 tunnetaan myös ruoan valtaväylänä ja yhteys Pietarsaaren satamasta valtatielle on hyvin tärkeä.
- Kt 68 Pedersöre -hankkeessa kantatietä 68 parannetaan rakentamalla Kolppiin uusi rautatien ylikulkusilta nykyisen sillan pohjoispuolelle. Samalla kantatien 68 ja valtatien 8 risteävä eritasoliittymä Edsevössä parannetaan ja rakennetaan uusi Holmintien risteyssilta sekä katuyhteyksiä.
- Hanke on käynnistynyt elokuussa 2021 ja valmistuu syksyllä 2022.
Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta