Suurivuoren tunnelissa korjataan suuaukkoja ja verhousrakenteita, ja Summajoen ratasillalla uusitaan vesieristys. Urakka-alueen molempiin päihin on jo edellisenä kesänä vaihdettu päällysrakenne erillisessä urakassa.
Tunnelin verhousrakenteen nykyaikaistaminen
Haminassa sijaitsevaa Suurivuoren rautatietunnelia rakennettiin vuosina 1979–1983. Tunneli on 765 metriä pitkä. Suurivuori lienee saanut nimensä puhtaasti kokonsa vuoksi. Työnjohtaja Pekka Ripatti Destia Railista arvelee, että sen paksuimmassa kohdassa on ainakin 20 metriä kalliota.
"Ei siis ole ihme, että lähes 40 vuotta sitten on valittu rakentaa tunneli avoleikkauksen sijaan," Pekka nauraa.
Tunnelissa tehtävät työt aloitettiin toukokuun alkupuoliskolla vanhojen vesieristeiden purkamisella tunnelista.
"Tunnelin seiniin asennetaan uudet vesieristyslevyt. Suuaukkoihin tulee holvimaiset betonirakenteet, jotka estävät kalliolta valuvaa vettä ja jäätä pääsemästä radalle. Suuaukkojen kallioleikkausta suurennetaan louhimalla," Pekka kertoo tärkeimmistä toimenpiteistä.
Pekka kertoo, että tunneli on ollut odotetun kuiva, eli vanhat vesieristeet ovat tehneet työnsä hyvin. Mutta nyt ne ovat täysin palvelleet ja ne on aika vaihtaa. Eristyslevyjen päälle ruiskutetaan palosuojaksi betonikerros, toisin kuin 80-luvulla.
Summajoen ratasillalle asennetaan sillekin uusi vesieristys, ja sen päälle rakennetaan uusi ratarakenne. Vanhat kaiteet vaihdetaan uusiin, ja samalla lisätään metrin levyiset huoltotasot sillan molemmin puolin.
Tiukkojen aikaikkunoiden urakka
Urakan kokonaispituus ei ole suuri, vain noin 1,5 kilometriä. Koon ei kuitenkaan kannata antaa hämätä, sillä kyseessä on aikataulullisesti tiukka urakka. Töitä voidaan tehdä vain liikennekatkoissa junaliikenteen lomassa.
"Liikennekatkon päättyessä meidän tulee jättää rata siihen kuntoon, että se on täysin kulkukelpoinen. Jokaiselle katkolle on aikataulutettu töitä, jotka pitää ehtiä tehdä ennen seuraavaa katkoa, jotta pysymme aikataulussa," Pekka kertoo.
Juhannuskatko käytetään visusti rakentamiseen
Tulevana juhannuksena radalla on pitkä, peräti 60 tunnin liikennekatko. Tällöin urakka aikoo ahkeroida Summajoen ratasillan vesieristyksen ja tunneliosuuden päällysrakenteen uusimisen parissa. Urakka jatkuu juhannuksen jälkeenkin liikennekatkoja hyödyntäen.
"Jatkamme radan rakentamista, ja Väylävirasto teettää myös pilaantuneen maan tutkimuksia sepelin kunnon tarkistamiseksi. Tällä rataosuudella on kuljetettu esimerkiksi myös öljyjunia Haminan satamaan, joten tilanne on syytä varmista," Pekka kertoo.
Urakan tiukka tahti säilyy loppuun asti: toukokuussa aloitetut työt on tarkoitus saada valmiiksi elokuuhun mennessä.
Tämä juttu on julkaistu osana Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeen uutiskirjettä. Liity uutiskirjeen postituslistalle klikkaamalla seuraavaa linkkiä: liity postituslistalle.