Hyppää sisältöön

Kouvola-Kotka-Hamina-ratahanke: Turvalaitejärjestelmän toimittaja on valittu

Julkaistu 28.4.2021 11.35

 

Ratahankkeen turvalaitejärjestelmän toimittajaksi on valittu Thales Finland Oy/Thales Deutschland GmbH.

Uuden turvalaitejärjestelmän rakentaminen käynnistyy kesällä 2021 ja kestää vuoden 2023 loppuun. Järjestelmän käyttöönotto on aikataulutettu elo-lokakuuhun 2023. Kyseessä on yksittäinen isoin hankkeella tehtävä hankinta. Hankinnan arvo on 20 miljoonaa euroa.

"Sopimus kattaa rataosan elinkaarensa päässä olevien turvalaitteiden sekä liikenteenohjausjärjestelmien uusinnan ja rakentamisen Pitkäkallion, Inkeroinen-Juurikorven ja Kymin liikennepaikoille. Myös Haminan liikennepaikan turvalaitekalustus on sopimuksen optiona," kertoo Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeen projektipäällikkö Miia Kari Väylävirastosta.

Uuden turvalaitejärjestelmän vaatimia kaapelireittejä on rakennettu Kouvola–Kotka ja Juurikorpi­–Hamina–välillä toisessa urakassa.

Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeessa luodaan pohjaa tuleville rautateiden turvalaitejärjestelmien ratkaisuille junan kulunvalvonnan osalta

Toinen hankkeen merkittävä tavoite toteutetaan toisella optiolla: junien kulunvalvontajärjestelmän uudistaminen käynnistetään varustamalla Kouvola-Kotka/Hamina-rataosa ETCS-teknologialla (eurooppalainen junien kulunvalvontajärjestelmä, ”European Train Control System”) testikäyttöön. ETCS:n toteuttaminen osana hankintaa kartuttaa alan kansallisten toimijoiden osaamista. Tavoitteena on kerryttää kokemusta toimenpiteistä, joiden avulla koko rataverkko voidaan tulevaisuudessa kalustaa ETCS laitteilla. Suunnitelmissa on pyrkiä käyttämään myös sellaista tekniikkaa, jota ei ole vielä edes määritelty. Suomesta halutaan luoda alan edelläkävijä.

"Asia on poikkeuksellisen merkittävä, sillä Suomi investoi tällä hetkellä muiden EU:n jäsenvaltioiden tavoin runsaasti rataverkoston parantamiseen," Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeen turvalaitejärjestelmähankinnasta vastaava projektipäällikkö Sakari Nieminen Väylävirastosta korostaa.

Tavoitteena muuttaa Suomen rataverkko digitaalisesti ohjattavaksi 2040 mennessä

Suomen valitsema ETCS-polku edellyttää radioverkon käyttöä nykyisen puheviestinnän lisäksi myös asetinlaitteen ja raideliikenteen väliseen ohjausviestintään. Kouvola-Kotka/Hamina-rataosan ETCS-testiradalla kokeillaan, ensimmäisten joukossa, modernia IP-pohjaista ETCS-järjestelmää. Sen tiedonsiirtoon puolestaan käytetään kaupallisen matkaviestinoperaattorin 4G-radioverkon priorisoitua tiedonsiirtopalvelua.

"Suomen koko rataverkko ja vastaavasti myös rautatieliikennettä harjoittavien yritysten veturilaitteistot on määrä muuntaa uudelle teknologialle digitaalisesti ohjattavaksi vuoteen 2040 mennessä. Tätä valmistelua ohjataan DIGIRATA-hankkeen kautta, jossa on mukana toistasataa rautatieammattilaista eri yrityksistä," Nieminen kertoo.

  

Lisätietoja:

Miia Kari, projektipäällikkö, Väylävirasto, 0295 34 3111, [email protected]

Sakari Nieminen, projektipäällikkö, Väylävirasto, 029 534 3825, [email protected]

Lisätietoja Digiradasta: Juha Lehtola, projektipäällikkö, Väylävirasto, 029 534 3892, [email protected]

Seuraa hanketta netissä: https://vayla.fi/kouvola-kotka-hamina

Seuraa hanketta Facebookissa: https://www.facebook.com/kouvolakotkahaminarata

Kouvola-Kotka/Hamina -hankkeen tavoitteena on parantaa liikennöinnin täsmällisyyttä ja nostaa rataosan kapasiteettia. Hanke tähtää tavaraliikenteen toimintaedellytysten parantamiseen muun muassa nostamalla radan akselipainoa 25 tonniin. Rakentaminen käynnistyy 2020 ja hanke on kokonaisuudessaan valmis 2025.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta