Hyppää sisältöön

Kouvola-Kotka/Hamina-ratahanke: Rautatiesilloille pidempää elinkaarta

Julkaistu 30.9.2022

Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeella tehtävien siltakohteiden uusiminen liittyy hankkeen tavoitteeseen nostaa rataosuuden akselipainoa 25 tonniin. Siltojen rakenteita täytyy uusia, jotta akselipainon nosto on mahdollista. Keltakankaalle rakennetaan kokonaan uusi alikulkusilta vanhan sillan vieressä ja siirretään paikoilleen, muut kuusi siltaa korjataan.

Seitsemän sillan yhteisurakka aloitettiin kuluvan vuoden huhtikuussa, ja urakka saadaan myös valmiiksi vuoden loppuun mennessä. Miten iso, vieläpä maantieteellisesti hyvin eri paikoissa sijaitsevien työmaiden urakka saadaan hoidettua kunnialla maaliin?

”Korjausrakentaminen on tottumiskysymys. Kuuluu rakentajan ammattitaitoon muokata töitä ja sopeutua joskus eteen tuleviin odottamattomiin tapahtumiin”, sanoo siltaurakasta vastaava työmaapäällikkö Antti Snirvi Destialta.

Sillan raudoituksiin käytetään 160 000 kiloa rautaa. Siltaan tulee 16 jänneputkea ja niiden sisään jännitettävä vaijeri. Kuvassa näkyvien ”piikkien” päälle tulee paalut ja laakerit.

Keltakankaan alikulkusilta siirretään lokakuun lopussa paikoilleen

Keltakankaan silta ja sen kuivatusjärjestelmä uusitaan kokonaan. Siltamuotteja rakennettiin loppukesästä ja syyskuun lopussa valettiin sillan kansi.

”Betonointi kesti 30 tuntia, ja siihen käytettiin 900 kuutiona betonia. Betonia kuljetti yhteensä noin 115 kuorma-autokuormallista”, Antti kertoo.

Keltakankaan uusi silta siirretään lokakuun viimeisenä perjantaina paikoilleen. Kyminlinnan alikulkusillan vesieristys tehdään Keltakankaan sillan siirron kanssa samaan aikaan. Siirtoprosessiin on laadittu tunti tunnilta -suunnitelma, sillä yhteensovittamista ja kiirettä piisaa. 

”Prosessiin sisältyy muutamia kriittisiä pisteitä, kuten esimerkiksi siirtoratojen rakentaminen ja vanhan sillan purku. Yritämme kerryttää aikapuskuria aina kuin mahdollista, niin liikennekatkon tiukka aikataulu saadaan pitämään”, Antti kertoo.

Sillan siirtäminen rajatussa ajassa vaatii hyvää suunnittelua, kokemusta ja toki riittävästi työmiehiä ja -välineitä.

Korjausrakentaminen on tottumiskysymys, sanoo siltaurakan työmaapäällikkö Antti Snirvi Destialta.

”Töitä tehdään vuoroissa. Yksi vuoro kestää 12 tuntia, ja siinä työskentelee 10–20 työmiestä siirron parissa. Lisäksi mukana on henkilöstöä työskentelemässä radan ja sähköradan rakentamisen parissa. Kaivinkoneita on noin 10, sitten tarvitaan myös paalutuskone”, Antti luettelee.

Keltakankaan siltatyömaa valmistuu kokonaisuudessaan joulukuussa. 

Maantieyhteys sillan alla on poikki sillan siirron aikana 28.10.–1.11. Kiertotie kulkee Päätietä pitkin.

Korjattavien siltojen töiden eteneminen

Siltaurakan kuudesta muusta sillasta on jo valmistunut Osolankosken ja Tökkärin ratasillat. Myllykosken ja Myllyojan sillat puolestaan ovat viimeistelyitä vaille valmiit. Lainekadun ja Kyminlinnan alikulkusiltojen työmaat saadaan valmiiksi marraskuussa. 

Juhannuksena pidettiin toinen pitkä liikennekatko, jolloin Osolankoskella tehtiin eniten töitä, mutta katkon aikana asennettiin myös muun muassa Kyminlinnan alikulkusillalla laakerit.

”Osolankosken silta aiheutti pientä päänvaivaa, mutta siitäkin selvittiin. Onneksi siltaurakassa on mukana osaavat ja kokeneet vetäjät”, kehuu siltaurakan rakennuttaja Tommi Huupponen Rejlersiltä. 

Siltakanteen valettiin yli 900 kuutiota betonia. Syyskuun alussa otetussa kuvassa Sanni Rintelä ja Tommi Huupponen Rejlersiltä sekä Antti Snirvi keskustelevat tulevasta betonoinnista.

 

Tämä juttu on julkaistu osana Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeen uutiskirjettä. Liity uutiskirjeen postituslistalle klikkaamalla seuraavaa linkkiä: liity postituslistalle.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta