null Kouvola-Kotka/Hamina-ratahanke: Juurikorpi-Hamina-välin päällysrakenteen vaihtourakka alkaa

Kouvola-Kotka/Hamina-ratahanke: Juurikorpi-Hamina-välin päällysrakenteen vaihtourakka alkaa

Julkaistu 27.05.2020

Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeeseen kuuluva päällysrakenteen vaihtourakka toteutetaan Juurikorven ja Haminan välisellä rataosalla. Urakoitsijaksi on valittu Sundström Ab Oy. 

Päällysrakenteen vaihtourakka on osa ratahankkeen perusparannusosuutta, joihin kuuluvat myös muut hankkeessa tehtävät päällysrakenteen uusimistoimenpiteet sekä vaihteenvaihdot. Vaihtourakka parantaa omalta osaltaan raideosuuden välityskykyä, sillä se palvelee perusparantamisen lisäksi 25 tonnin akselipainon nostoa. 

”Peruskorjaus säilyttää liikennöintiolosuhteita ja auttaa varmistamaan liikenteen sujuvuutta. Vilkkaasti liikennöidyn rataosuuden päällysrakenne on nyt tullut elinkaarensa päähän, joten se täytyy peruskorjata. Myös tulevan 25 tonnin akselipainon vuoksi päällysrakenne olisi jouduttu vaihtamaan, joten tässä saadaan kuitattua käytännössä kaksi asiaa kerralla,” Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeen projektipäällikkö Miia Kari Väylävirastosta toteaa.

Urakka käynnistettiin työmaan perustamistöillä

Päällysrakenteen vaihtourakka (johon kuuluvat kiskot, pölkyt ja tukikerrossepeli) toteutetaan välillä Juurikorpi - Summanjoen vesistösilta.

Päällysrakenteen vaihtourakka aloitettiin Juurikorven varastoalueen raivauksella puustonpoistolla ja kasvillisuuden raivauksella. Lisäksi on raivattu radan varren sivupenkereitä ja tehty muita valmistelevia töitä. Sepelikuljetukset saapuvat toukokuun lopussa.

 

Lisätietoja:

Miia Kari, projektipäällikkö, 0295 34 3111, [email protected]

Liitteet:

Infograafi radan päällysrakenteesta

 

Seuraa hanketta netissä: https://vayla.fi/kouvola-kotka-hamina

Seuraa hanketta Facebookissa: https://www.facebook.com/kouvolakotkahaminarata

 

Kouvola-Kotka/Hamina -hankkeen tavoitteena on parantaa liikennöinnin täsmällisyyttä ja nostaa rataosan kapasiteettia. Hanke tähtää tavaraliikenteen toimintaedellytysten parantamiseen muun muassa nostamalla radan akselipainoa 25 tonniin. Rakentaminen käynnistyy 2020 ja hanke on kokonaisuudessaan valmis 2025.

Liitteet

Väylävirasto vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. Huolehdimme liikenteen palvelutasosta ja osallistumme liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen. Näin edistämme yhteiskunnan hyvinvointia ja elinkeinoelämän kilpailukykyä.