Hyppää sisältöön

Kelikamerataiteilijalle taide on tärkeää, mutta turvallisuus vielä tärkeämpää

Julkaistu 15.1.2016

Taiteilija Tatu Gustafsson on kierrellyt teiden varsilla ympäri Suomen ottamassa itsestään kuvia. Gustafsson ei ole kuitenkaan räpsäissyt näistä kuvista yhtäkään itse, vaan kuvat ovat ottaneet Liikenneviraston kelikamerat. Matkan varrella taiteilija on oppinut, että taide on tärkeää, mutta turvallisuus vielä tärkeämpää.

Kelikameroiden tarjoama kuvamateriaali on yleensä yhtä kaukana taiteesta kuin Hanko Lapista. Toisinaan kuvaan saattaa kuitenkin ilmestyä jotain aamuruuhkaa tai lumista tienpintaa kiinnostavampaa. Esimerkiksi Kanadassa kelikamera nappasi sattumalta eeppisen kuvan tunturipöllöstä. Joskus kiehtovat kelikamerakuvat voivat olla jopa suunniteltuja. Salolainen taiteilija Tatu Gustafsson on tuoreessa Weather camera selfportraits -projektissaan erikoistunut kelikamerakuviin.

"Ensimmäiset kelikameraselfiet otin vuonna 2012, mutta silloin kuvaaminen oli vielä varsin satunnaista", Gustafsson valaisee.

"Vasta viime kuukausina kuvaaminen on ollut systemaattisempaa, kiitos Koneen säätiön myöntämän apurahan. Olen tehnyt useita kuvausmatkoja ja ne kestävät tyypillisesti varhaisesta aamusta aina yöhön asti."

Kun Gustafsson löytää sopivan kelikameran, hän poseeraa kameralle ja odottaa kuvan ottamista. Odottaminen ei kestä kovin pitkään, sillä kelikamerat ottavat kuvia noin 10 minuutin välein. Kuvan ottamisen jälkeen Gustafsson käy tallentamassa kuvan koneelleen Liikenneviraston Liikennetilanne-palvelusta. Palvelusta löytyvät kaikki Suomen kelikamerat. Liikennetilanne-palvelussa kuvia säilytetään yhden päivän ajan, sen jälkeen ne katoavat.

Millaisia Gustafssonin kuvat sitten ovat? Monesti taiteilija näyttää kuvissa kuin pojalta, joka on eksyksissä tai jalankulkijalta, joka on päätynyt jostain syystä autojen valtakuntaan. Myös poseeraukset ovat harkittuja. Asennoillaan taiteilija viestittää, ettei hän ole kuvassa vain sattumalta.

"Mitään suurempaa tulkintakehystä kuvilla ei kuitenkaan ole. Taide on aina viestintää, mutta haluan jättää tulkinnan katsojille", Gustafsson selventää.

Tien päällä kuvan perässä

Taiteilija Gustafsson valitsee kuvauspaikkansa etukäteen. Liian nirso hän ei kuitenkaan kuvauspaikkojen suhteen ole.

"Valitsen reittini etukäteen sen mukaan, mistä löytyy eniten kelikameroita. Toisaalta saatan ajaa pitkänkin matkan kelikameralle jos paikka on erityisen kiinnostava", Gustafsson kertoo.

Kuvauspäivän aikana kuvia ehtii ottaa noin kymmenessä eri kohteessa. Lapissa tosin kelikameroiden etäisyydet ovat pidemmät, joten kuvia ehtii ottaa vähemmän. Etäisyyksien lisäksi kuvaamisessa on ollut muitakin haasteita.

"Kun olin itärajalla, en saanut itsestäni otettua kuvaa, koska kamera sijaitsi rajan väärällä puolella."

Joskus myös kuvaamisen vaarallisuus on ollut esteenä.

"Turvallisuus on minulle supertärkeää, sillä en halua jäädä auton alle. Siksi aivan jokaisella kelikameralla en voi käydä ottamassa kuvia. Taide on minulle tärkeää, mutta turvallisuus vielä tärkeämpää", Gustafsson kiteyttää. 

 

Liikenneviraston kelikamerat löydät Liikennetilanne-palvelusta:http://liikennetilanne.liikennevirasto.fi/

Tatu Gustafssonin kuvausprojektista kertoi ensimmäisenä Helsingin Sanomien Nyt-liite:http://nyt.fi/a1452741424721


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta