Merkittävien, budjettiriihessä rahoitusta saaneiden hankkeiden painopiste on nyt Sisä–Suomessa. Tämä on loogista sen jälkeen, kun E18 Turusta Vaalimaalle on viimein valmistumassa. Viitisen vuotta sitten valmistunut Kallansillat on viimeisin suuri väylähanke rannikkomaakuntien ulkopuolella. Seuraavaksi rakennetaan Etelä–Savossa, valtatie 5:llä välillä Mikkeli–Juva. Rakenteille saatettava 37 kilometrin mittainen osuus on osa yleiseurooppalaista TEN-tieverkkoa ja nykyisellään kaksikaistaisena turvallisuudeltaan puutteellinen. Rahoitettavan hankkeen sisältönä on muuttaa tieosuus nelikaistaiseksi ja keskikaiteelliseksi niin, että nykyinen valtatieosuus jää rinnakkaistieksi. Hankkeen kustannusarvio on 121 miljoonaa euroa.
”Hanke on erittäin tärkeä, koska valtatie 5 on Etelä–Suomen ja Etelä- ja Pohjois–Savon sekä Kainuun välinen pääyhteys, joka palvelee henkilöliikenteeen lisäksi alueen talouselämää ja teollisuutta. Hanke myös mahdollistaa Visulahden maankäytön kehittämisen ja luo edellytykset Mikkelin ja Juvan väliselle joukkoliikenteen laatukäytävälle”, Rami Metsäpelto perustelee.
Yhtä tärkeänä hän pitää niin ikään myönteisen rahoituspäätöksen saanutta Lahden eteläistä ohikulkutietä, joka on osa valtatie 12:a. Tällä tieosuudella on tilastojen valossa eteläisen Suomen vaarallisin tiejakso, ja lisäksi tieosuuden liikenteenvälityskapasiteetti on riittämätön. Tiellä kulkee paljon raskasta liikennettä, josta osa on vaarallisten aineiden kuljetuksia, joten puutteellinen liikenteenvälityskyky vaikuttaa välillisesti myös turvallisuuteen. Kolmas hankkeen tärkeyttä korostava seikka on melu- ja päästöhaittojen väheneminen Lahden kaupunkialueella, jonka läpiajoliikenteestä pääosa siirtyy tieosuuden valmistuttua uudelle kehätielle. Hankkeen rakentaminen alkaa aikaisintaan vuonna 2017, mitä ennen 275 miljoonan euron kokonaiskustannusten jakoperiaatteet valtion ja kuntien kesken on jo sovittu viime syksynä. Lahden ja Hollolan yhteenlasketuksi osuudeksi on määritelty 77 miljoonaa euroa.
Valtatie 4 välillä Oulu–Kemi on vaikuttavuudeltaan ja perusteluiltaan samantyyppinen kuin Lahden eteläinen ohikulkutie. Kansainväliseen TEN-T -ydinverkkoon kuuluva Vt 4:n osuus on nykyisellään ruuhkainen ja aiheuttaa sellaisena ongelmia sekä henkilöliikenteelle että elinkeinoelämän logistiikan toimivuudelle. Hankkeen kustannusarvio on 155 miljoonaa euroa, josta valtion osuus on 125 miljoonaa Oulun ja Kempeleen vastatessa lopuista 30 miljoonasta eurosta.