Hyppää sisältöön

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeella vaikutuksia koululaisten reitteihin Ainolan aseman seudulla

Julkaistu 7.8.2024 10.44

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeen työt Ainolassa vaikuttavat joidenkin Kyrölässä tai muualla aseman läheisyydessä asuvien koululaisten koulumatkareitteihin. Vaikutuksia on myös niiden koululaisten liikkumiseen, jotka kulkevat junalla Ainolan aseman kautta.  

 

Lisäraiteen rakentamisen vuoksi Ainolassa on käytössä vain yksi laituri. Lepolanväylän puoleinen, läntinen laituri 1 palvelee kaikkia matkustajia. Järjestely on voimassa käytännössä koko syyslukukauden, sillä uusi itäinen laituri otetaan käyttöön 15. joulukuuta.  

Myös kulkuyhteys laiturilta 1 on koko syksyn ajan poikkeava laiturin eteläpäässä eli Helsingin puoleisessa päässä. Eteläpään portaikko on purettu ja laiturille saavutaan kiertoreittiä.  

Lisäksi Ainolanväylä on ajoittain suljettu jalankulkijoilta ja pyöräilijöiltä 8.–12.8. välisenä aikana. Jalankulun ja pyöräilyn kiertoreitti kulkee Kyrölän alikulkusillan kautta Lepolanväylälle. 

Ainolan aseman ympäristössä on opasteita, joiden avulla matkustajat ohjataan oikealle laiturille. Kulkuyhteydet Kyröläntien ja Ainolanväylän alikulkujen kautta ovat normaalisti käytössä. 

”Rakentamisen aikaisten tilapäisten liikennejärjestelyjen aikana liikkuminen rautatiealueen läheisyydessä edellyttää erityistä tarkkaavaisuutta. Opasteita tulee noudattaa”, projekti-insinööri Piia Jokihaara Väylävirastosta sanoo.  

Väylävirasto varoittaa lapsia ja nuoria liikkumasta rata-alueilla 

Väylävirasto toivoo, että vanhemmat kävisivät koululaisten kanssa läpi tilapäiset liikennejärjestelyt Ainolan asemalla ja painottavat, että raiteiden yli oikaiseminen on hengenvaarallista ja ehdottomasti kiellettyä. 

Radan yli oikaiseminen voi houkuttaa lapsia ja nuoria, joten heille tulisi kertoa sen olevan hengenvaarallista monestakin syystä. Vaarana on esimerkiksi hengenvaarallisen sähköiskun saaminen, sillä sähkö voi ”hypätä” ajolangoista kauaskin. Myös vaunujen päälle kiipeäminen voi aiheuttaa sähköiskun. 

Kyse on myös junien ja niiden matkustajien turvallisuudesta. Juna ei voi väistää, ja sen pysähtymismatka on useita satoja metrejä. Nykyiset junat ovat myös todella hiljaisia. Lähestyvän junan kuulee vasta, kun on jo liian myöhäistä. 

Riskejä ei kannata ottaa myöskään junien aikatauluihin luottaen. Junat eivät kulje aina aikatauluissaan, ja sen lisäksi radalla liikkuu myös tavarajunia ja ratatyökoneita. Radalla oleskelu on laissa kiellettyä, ja siitä tehdään aina ilmoitus hätäkeskukseen ja poliisille. 

Lue artikkeli: Radalla liikkumisen vaarat: vinkit kasvattajille 

Seuraa hanketta:  

https://www.facebook.com/hkiriihimaki   
https://vayla.fi/helsinki-riihimaki   

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024 ja toisen vuosina 2021–2028. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.