Hyppää sisältöön

Helsinki–Riihimäki-ratahanke: Tikkurilan työt valmistuvat ja liikenne palaa normaaliksi maanantaina 23.10.

Julkaistu 13.10.2023 8.05

 

Junaliikenne Tikkurilassa palaa normaaliksi maanantaina 23.10.2023. Ratapihalla tehdyt muutokset lisäävät koko Helsinki–Riihimäki-rataosan liikenteen sujuvuutta ja kapasiteettia. Yhteistyö on ollut avainasemassa rakentamisen onnistumisessa vilkkaasti liikennöidyllä ratapihalla.

Kiskoja Tikkurilan ratapihan alueella. Juna Helsingin suunnalta saapumassa Tikkurilan asemalle.

Tikkurilan ratapihan muutokset ovat osa Helsinki–Riihimäki-ratahanketta, jossa parannetaan pääradan toimintavarmuutta ja lisätään kapasiteettia. Muutokset Tikkurilan ratapihalla ovat edellytys rakennettaville lisäraiteille. Ilman muutoksia Tikkurilasta muodostuisi pullonkaula liikenteelle.

Yhteistyöllä liikenteen häiriöt minimiin

Tikkurilan ratapiha on ollut koko urakan ajan junaliikenteen käytössä. Raiteita ja laitureita on jouduttu sulkemaan työvaiheiden etenemisen mukaan, mutta kaikki on sujunut kuitenkin suunnitellusti. Junaliikenteen aikataulumuutoksia on ollut runsaasti ja raiteiden sulkemisen myötä myös junavuoroja vähennetty. Yhteistyö ja aikataulujen yhteensovittaminen ratahankkeen, VR:n, HSL:n ja Fintrafficin liikennesuunnittelun kanssa on ollut keskeisessä roolissa urakan onnistumisen kannalta. 

”Tikkurilassa on onnistuttu aikatauluttamaan mittavat ratatyöt erittäin vilkkaan junaliikenteen lomaan ilman suurempia junaliikenteen häiriöitä. Hyvä ja ratkaisuhakuinen yhteistyö eri osapuolten välillä on ollut onnistumisen kannalta ratkaiseva tekijä,” kertoo hankkeen projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta.

Urakka-alueen läpi kulki 500 junaa vuorokaudessa

Raiteiden ollessa pois käytöstä ohjattiin junien kohtaamispaikkoja etelämmäksi, esimerkiksi Puistolaan. Normaalisti Tikkurilan ratapihan läpi kulkee junia noin 750 vuorokaudessa. 

"Urakan aikana harvennettukin liikenne oli 500 junaa vuorokaudessa. Urakkaan liittyvä liikennesuunnittelu aloitettiin vuosi ennen töiden aloittamista. Hyvän suunnittelun ansiosta liikenne sujui poikkeusolosuhteissa ongelmitta. Liikenteenohjauksessa on tietysti oltu kiireisiä, kun junaliikenteen sujuvuudesta on huolehdittu raiteiden ollessa suljettuna, kertoo 41 vuotta rautatieliikenteen parissa työskennellyt liikennesuunnittelija Reijo Miikkola Fintrafficilta.

Työt Tikkurilassa jatkuvat ensi vuonna

Tikkurilassa tehdään viimeistelytöitä vielä marraskuulle saakka. Ensi vuonna työt jatkuvat ratapihan pohjoispäässä, jossa tehdään vastaavia muutoksia raiteisiin, vaihteisiin, sähköratarakenteisiin ja turvalaitteisiin kuin ratapihan eteläpäässä on tehty. Työt pyritään tekemään mahdollisimman vähin liikennehäiriöin.

Lisätietoja hankkeesta:
Väylävirasto: Riitta Parviainen, projektipäällikkö, [email protected], puh. 0295 34 3034

Seuraa hanketta:
https://www.facebook.com/hkiriihimaki
https://vayla.fi/helsinki-riihimaki

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024 ja toisen vuosina 2021–2028.

Liitteet