Hyppää sisältöön

Ennakkotiedottaminen ja yhteistyö korostuivat mielenilmausperjantain liikenteessä

Julkaistu 8.10.2015

Julkinen liikenne pysähtyi eri ammattialojen mielenilmaisun vuoksi perjantaina 18.9. Liikenteen häiriöiden takia oli aiheellista odottaa, että etenkin suurimpien kaupunkien sisääntuloväylät ruuhkautuisivat aamun ja iltapäivän ruuhkatunteina. Onnistunut ennakkotiedottaminen ja viranomaisten toimiva yhteistyö vaikuttivat omalta osaltaan siihen, että liikenne oli odotettua sujuvampaa.

Pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueella tehdään vuorokaudessa noin kolme miljoonaa henkilömatkaa, joista kaksi kolmasosaa tehdään henkilöautoilla ja loput joukkoliikenteellä. Mielenilmauspäivänä noin 500 000 joukkoliikenteen matkaa jäi tekemättä. Koviin ruuhkiin varauduttiin etenkin pääkaupunkiseudulla, mutta ennakko-odotuksista huolimatta ruuhkat jäivät enimmäkseen toteutumatta. Yksi keskeinen syy tähän oli tehokas tiedottaminen mahdollisista ruuhkista ja kulkumuotovaihtoehdoista.

- Ennakkotiedottamisen merkitys liikenteen sujumisen kannalta oli aivan oleellinen. Jos nuo kaikki puoli miljoonaa joukkoliikenteen käyttäjää olisivat siirtyneet henkilöautoihin, niin totaalinen kaaos olisi ollut tiedossa. Pyöräily- ja kävelyliikennettä oli huomattavasti tavanomaista enemmän, kertoo Liikenneviraston tieliikenteen ohjausyksikön päällikkö Sami Luoma.

Liikennemäärät lähes normaalilla tasolla

Vaikka pääkaupunkiseudulla pelätty ruuhka jäikin toteutumatta, Liikenneviraston keräämän liikennedatan mukaan liikennemäärät olivat lähes normaalin perjantain tasolla. Myöskään muilla suurilla kaupunkiseuduilla ei ollut merkittävää ruuhkautumista.

- Aamun liikenne aikaistui reilusti yli tunnilla ja aamuliikenteelle tyypillisestä kahdesta ruuhkahuipusta (klo 7 ja klo 8) myöhäisempi jäi pois. Idän suunnan metroliikenteen puuttuminen ilmeni Itäväylän liikennemäärien kasvuna. Liikennemäärät kasvoivat myös muun muassa Tuusulanväylällä, kertoo Liikenneviraston Helsingin liikennekeskuspäällikkö Mika Jaatinen.

- Vaikka liikennemäärät olivat lähes normaalilla tasolla, liikenne oli siis aikaistunut yli tunnilla. Aamukahdeksan jälkeen ei ollut juurikaan ruuhkaliikennettä, vaikka normaalina perjantaina silloin alkaa pahin ruuhkatunti, Jaatinen jatkaa.

Kokonaisliikennemäärät olivat +/- 10 % normaalitilanteeseen verrattuna lukuun ottamatta Itäväylän liikennettä. Raskasta liikennettä oli puolestaan 20–30 % vähemmän kuin tavallisesti. Iltapäiväliikenne sujui melko normaalisti ja onnettomuuksia oli huomattavasti vähemmän kuin tavallisesti. Myös itse mielenilmaus sujui liikenteen kannalta hyvin eikä aiheuttanut ruuhkia lukuun ottamatta hetkellistä jonoutumista Helsingin kantakaupungissa.

Viranomaisten yhteistyö sujui mallikkaasti

HSL:n häiriötiedottaminen, poliisi ja tieliikennekeskus seurasivat liikennetilanteen sujumista mielenilmauspäivänä tiiviisti yhteistyössä.
- Yhteistyö sujui erittäin hyvin niin pääkaupunkiseudun liikenteenhallintakeskuksessa kuin HSL:n kanssa. Suunnittelimme tiedottamista etukäteen yhdessä ristiriitaisten viestien välttämiseksi ja myös itse mielenilmauspäivänä yhteistyö sujui mallikkaasti, kiittelee Sami Luoma.

Etukäteen liikenteellisistä vaikutuksista tiedotettiin tiistaiaamuna lähetetyllä mediatiedotteella sekä mediatiedotteilla perjantain aikana Tieliikennekeskus antoi yli 40 eri haastattelua medioille perjantaina mielenilmauksen aikana sekä ennen perjantaita.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta