Hyppää sisältöön

Elinkeinoelämän tyytyväisyys väyliin ja kuljetuksiin pysyi kohtalaisen hyvällä tasolla

Julkaistu 15.2.2024

Kuljetusten toimivuus ja turvallisuus ovat elinkeinoelämän mielestä melko hyvällä tasolla Suomessa. Parannettavaa olisi esimerkiksi väylien palvelutasossa sekä siinä, miten yritysten tarpeet otetaan huomioon väylien kunnossapidossa ja kehittämisessä. Muun muassa nämä asiat selvisivät Väyläviraston teettämästä elinkeinoelämän asiakastutkimuksesta. Tutkimus toteutetaan joka toinen vuosi.

Talvinen tie ja rautatiesilta.

Yritysten kuljetuksiin liittyvissä tehtävissä työskentelevät asiantuntijat ja esimiehet ovat jälleen päässeet ilmaisemaan mielipiteensä siitä, miten väylät ja kuljetukset toimivat. Vastaajat edustivat sekä rahdinantajia että kuljetusyrityksiä.

Kyselyyn vastanneista 74 % on tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä kuljetustensa toimivuuteen ja turvallisuuteen. Luku on edelleen korkea, vaikka tyytyväisyys on hieman tippunut edellisestä tutkimuksesta (79 % vuonna 2021). 

Tutkimuksessa vastaajilta kysyttiin lukuisia liikenneväyläkohtaisia kysymyksiä. Tutkimuksen perusteella vastaajat olivat tyytyväisimpiä meri- ja rannikkoväyliin. Myös tyytyväisyys sisävesiväyliin ja lentokuljetuksiin oli varsin korkealla tasolla. Tyytyväisyys tie- ja rataverkkoon jäi alhaisemmalle tasolle.

Kokonaistyytyväisyys tie- ja rataverkkoon loivassa laskussa

Tyytyväisyys tieverkkoon kokonaisuutena laski hieman edellisestä tutkimuksesta. Tästä huolimatta tieverkolla on monia asioita, joita vastaajat arvioivat hyviksi. Esimerkiksi yhteydet lentoasemille, satamiin ja raja-asemille ovat vastaajien mielestä hyvällä tasolla. Kuljetusolosuhteet pääväylillä koetaan myös hyviksi.

Tyytymättömyys kasvaa, mitä vähäliikenteisemmästä tiestöstä on kyse. Muihin valta- ja kantateihin vastaajat ovat vielä kohtalaisen tyytyväisiä, mutta muuhun tiestöön tyytymättömiä on yli puolet vastaajista. Varsinkin vähäliikenteisen tieverkon heikko kunto huolettaa elinkeinoelämää.

”Viime vuonna esimerkiksi päällystysmäärät jäivät erittäin alhaisiksi rahoituksen niukkuuden takia. Tieverkolla on myös paljon vuosien varrella kertynyttä korjausvelkaa, joka varmasti näkyy elinkeinoelämän mielipiteissä”, kertoo asiakkuusyksikön päällikkö Anu Kruth Väylävirastosta.

Rataverkolla tyytyväisyys on hieman laskenut kahden vuoden takaisesta, mutta tyytyväisyys on edelleen melko hyvällä tasolla. Parhaat pisteet elinkeinoelämä antaa rautateiden turvallisuudelle, satamayhteyksille, rautatieliikenteen ohjaukselle ja ratahankkeiden suunnitteluun osallistumiselle. Esimerkiksi sähköistetyn rataverkon laajuus ja rataverkon kunto saavat tuoreessa tutkimuksessa paremmat arvosanat kuin kaksi vuotta sitten. Parannettavaa olisi muun muassa rataverkon välityskyvyssä, joustavuudessa vastata muuttuneisiin kuljetusvirtoihin sekä toimivuudessa talvella.

Tyytyväisyys merenkulun ja sisävesien väyliin pysyi korkealla tasolla. Vastaajat olivat tyytyväisiä muun muassa jäänmurron toimivuuteen ja vesiväyläverkoston turvallisuuteen.

Verrattuna kahden vuoden takaiseen, tyytyväisyys yritysten tarpeiden huomioimiseen väylien kunnossapidossa ja kehittämisessä on laskenut. Liikevaihdoltaan suurimmat yli 500 miljoonan euron toimijat ovat tyytyväisempiä yritystensä tarpeiden huomioon ottamiseen kuin liikevaihdoltaan niitä pienemmät yritykset. 

Tulokset ovat merkittävää lähtötietoa toiminnan onnistumisen seurantaan

Elinkeinoelämän tyytyväisyystutkimuksen tavoitteena on tunnistaa elinkeinoelämän tarpeet liikenneverkkojen ja liikennejärjestelmän eri osien suhteen, sekä selvittää kuinka hyvin liikenneverkkojen ja muiden liikennejärjestelmän osien palvelutaso vastaa elinkeinoelämän tarpeita. 

”Tulokset ovat meille merkittävää lähtötietoa toiminnan suunnitteluun ja toiminnan onnistumisen seurantaan. Aikaisemman palautteen pohjalta olemme esimerkiksi panostaneet ratatöistä tiedottamiseen ja yhteistyöhön elinkeinoelämän kanssa. Tämä asia keräsi kyselyssä kiitoksia elinkeinoelämältä”, kertoo Kruth. 

Kokonaisuudessaan muutokset tyytyväisyydessä ovat melko pieniä. On myös huomioitava, että tutkimuksen vastausprosentti (7,3 %) jäi edellistä tutkimusta alhaisemmaksi (19 % vuonna 2021). Vastauksia kertyi yhteensä 682 kappaletta.

Käytännön tutkimustyön toteutti tutkimusyritys Verian (aikaisemmin Kantar Public). Tiedonkeruu toteutettiin elo-lokakuussa 2023.

Lisätietoa

Elinkeinoelämän asiakastutkimus 2023

Anu Kruth, asiakkuusyksikön päällikkö, Väylävirasto, puh. 029 534 3912, [email protected]