Hyppää sisältöön

Elinkeinoelämän tyytyväisyys väyläverkkoon ja liikennejärjestelmään on laskussa

Julkaistu 15.4.2019

Elinkeinoelämän tyytyväisyys väyliin ja kuljetuksiin Suomessa on kauttaaltaan hieman heikentynyt. Asia selviää Väylän tutkimuksesta, joka tehdään kahden vuoden välein. Tutkimukseen vastasi vuoden alussa yli 1 700 elinkeinoelämän edustajaa.

Kyselyn tuloksista selvisi muun muassa, että elinkeinoelämän tyytyväisyys väyliin ja kuljetuksiin on hieman laskenut vuodesta 2017 ollen lähempänä aiempien vuosien 2013 ja 2015 arvosanoja. Tyytyväisimpiä vastaajat olivat kauppamerenkulun väyliin, tyytymättömimpiä taas tieverkkoon. Vastaajista 42 % arvioi tiekuljetusten kasvavan tulevaisuudessa.

Vahvuutena kyselyssä nousi esiin kuljetusaikojen täsmällisyyden ja ennustettavuuden korkea taso sekä hyvät edellytykset vaarallisten aineiden kuljetuksiin tieverkolla. Rataverkon vahvuuksina on rataverkon laajuus ja turvallisuus.

Tulosten perusteella tärkeimpinä kehityskohteina on pidettävä kuljetusolosuhteiden parantamista pääväylien ulkopuolella muilla valta- ja kantateillä sekä muulla tiestöllä ympärivuorokautisesti ja -vuotisesti. Rataverkon kunto taas on tärkein kehittämiskohde, kun tarkastellaan vastaajien tyytyväisyyttä rataverkon palvelutasoon.

Väylärahoituksen tilanne näkyy elinkeinoelämän vastauksissa

Tutkimuksen tuloksista välittyy väylärahoituksen merkitys. Liikenneväylien korjausvelkaohjelma ja perusväylänpidolle myönnetty lisärahoitus vaikuttivat väylien kuntoon positiivisesti. Lisärahoituksen myötä korjausvelan kasvu pysäytettiin. Tämä näkyi vuoden 2017 kyselyssä elinkeinoelämän myönteisenä palautteena. Silloin arviot paranivat aikaisemmista vuosista.

Lisärahoituksen loputtua korjausvelka on taas lähtenyt nousuun. Tämä näkyy muun muassa elinkeinoelämän palautteissa tyytyväisyyden laskuna. Jotta väylien riittävä kunnossapitotaso voitaisiin varmistaa, tulee vuosittaisen perusväylänpidon budjetin olla vähintään 300 miljoonaa nykyistä suurempi.

Tutustu tutkimuksen tuloksiin tarkemmin


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta