Hyppää sisältöön

Asiakaspalvelun ajankohtaiset: Teiden talvihoito

Julkaistu 13.2.2020

Näin alkuvuodesta liikenteessä on puhuttanut varsinkin teiden talvihoito.

Kuvituskuva aurauskalustosta.

Liittymä lumessa, kuka vastuussa?

Liikenteen asiakaspalveluun tulee useasti kysymyksiä siitä, mitä tehdä, jos yksityistien liittymän on aurattu valli. Maantien aurauksen yhteydessä liittymään kerääntyneen lumivallin poistaminen kuuluu liittymän haltijalle. Yksityisten liittymien kunnossapito kuuluu liittymän omistajalle yleensä maantien reunaan asti.

Yksityistien liittymästä on oltava esteetön näkemä maatielle ympäri vuoden.  Talvella liittymän omistajan on tarvittaessa madallettava liittymän näkemäesteiksi kasautuvia lumivalleja, jotta esteetön näkemä säilyy.

Lisätietoa liittymien aurauksesta saat Liikenteen asiakaspalvelun tietämyskannasta.

Miksi kävely- tai pyörätietä ei ole vielä aurattu?

Vaikka eteläisessä Suomessa lumisateet ovat jääneet vähäisiksi, tilanne ei ole sama kaikkialla. Siksi Liikenteen asiakaspalveluun on tullut myös useita kyselyitä siitä, miksi esimerkiksi tietty kävely- tai pyörätie ei ole ollut heti aurattuna lumisateen jälkeen. Monesti syynä on ollut priorisointi - jotkin muut väylät on käyty ensin auraamassa. Tarkoituksena on hoitaa ensin ne väylät, joita käytetään eniten. Lumisateen yllättäessä kunnossapitokalustoa ei ole saatavilla kaikkialle samaan aikaan.

Aamuisin kävely- ja pyöräilyväylien toimenpiteet ajoitetaan siten, että ne mahdollisimman hyvin palvelevat väylien liikennettä oikea-aikaisesti, erityisesti työmatkaliikennettä, yhteyksiä joukkoliikenteeseen, kouluihin, päiväkoteihin ja palveluihin.

Valvotaanko maanteiden hoidosta vastaavien urakoitsijoiden työtä?

Maanteiden hoidosta vastaavat kilpailutetut urakoitsijat. ELY-keskus määrittelee urakkaan sisältyvät työt ja hoidon laatutason Väylän toimintalinjojen ja teiden hoitoluokkiin perustuvien laatuvaatimusten perusteella.

Laadun riittävän tason varmistamiseksi Väylä on tehnyt tarkat määritykset koskien esimerkiksi teiden talvihoitoa, hiekoitusta, kalustoa, raportointia ja työnaikaista työturvallisuutta. ELY-keskus perii urakoitsijalta sakkoa, mikäli sopimuksen mukaiseen laatuun ei päästä.

Urakoitsijan on raportoitava kaikkien laatulupausten toteutuminen ELY-keskukselle, joka valvoo sopimuksen toteutumista työmaakokouksissa, pistokoetarkastuksin ja katselmuksissa. Laajan tieverkon vuoksi kaikkia teitä ei voida valvoa jatkuvasti paikan päällä.

Lisätietoa maanteiden hoidon valvomisesta saat Liikenteen asiakaspalvelun tietämyskannasta.

Suolataanko teitä liikaa, liian vähän vai sopivasti?

Suola jos mikä jakaa ihmisten mielipiteitä liikenteessä. Joidenkin mielestä Suomessa teitä suolataan liian vähän, joidenkin mielestä taas aivan liikaa. Tärkeä syy suolaamiselle on liikenneturvallisuuden ja sujuvuuden parantaminen. Monia pääteitä voidaan pitää paljaana pitkälti suolan ansiosta.

Toki suolalla on myös omat ongelmansa. Vaikka suola aikaansaa monia ongelmia, kuten esimerkiksi tietyn märkyyden ja kosteuden tien pinnalle, niin moni suolauskeli (lähellä nollaa) muuttuu helposti märäksi itsestään ilman suolaakin. Kun siinä sitten olisi pohjalla myös jäätä ja lunta, ongelma olisi vielä pahempi.

Lisätietoa suolauksesta saat Liikenteen asiakaspalvelun tietämyskannasta.

Palautetta liikenteestä?

Asiakaspalvelun ajankohtaisiin kasataan aina kattaus niistä teemoista, jotka ovat puhuttaneet liikenteessä. Jos sinulla on palautetta liikenteestä, voit suunnata sivulle https://palautevayla.fi/aspa ja antaa meille palautetta. 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta