Arbetet med att avlägsna riskträd inom ramen för Trafikledsverkets banprojekt Hyvinge–Hangö avbryts under sommaren på grund av respons från invånarna
Julkaistu 13.5.2025 15.15
I Trafikledsverkets projekt för elektrifiering av järnvägen Hyvinge–Hangö och förbättring av plankorsningar har man beslutat att avbryta arbetet med att avlägsna riskträd, som inleddes i mars, på banavsnittet Hyvinge–Karis från och med den 7 maj 2025. Orsaken till avbrottet är att det inkommit rikligt med respons från invånarna i området.
"Vi har fått mycket respons från oroliga invånare om avlägsnandet av riskträd under fåglarnas häckningstid. Jag tackar för responsen och beklagar situationen. Utifrån responsen har vi beslutat att avbryta arbetet under sommaren, vi fortsätter att avlägsna riskträd först efter häckningstiden", berättar Trafikledsverkets projektchef Harri Sakki.
Man strävar efter att lämna kvar fler mindre träd i terrängen vid arbetena som fortsätter i augusti
Trafikledsverket har utvecklat sin praxis för avlägsnande av riskträd. Man strävar efter att lämna kvar fler mindre träd i terrängen. Det är dock inte möjligt att utföra arbetet manuellt. Avverkning med kombinationsmaskin förutsätter fortfarande förhandsröjning och utöver egentliga riskträd måste även mindre träd och undervegetation avlägsnas i viss mån för att det ska vara möjligt att avverka med skogsmaskin. Arbetet med att avlägsna riskträd som nu avbryts fortsätter i augusti.
"Även dessa ändringar i metoderna att genomföra avverkningarna är kopplade till responsen från medborgarna. Avlägsnandet av riskträden skulle enligt vår ursprungliga plan upphöra före utgången av mars 2026. Med det nya verksamhetssättet blir avverkningsarbetet långsammare. Enligt vår bedömning fortsätter entreprenaden åtminstone till våren 2027", fortsätter Sakki.
Arbetet med att avlägsna riskträd som inleddes i mars 2025 och som nu avbryts omfattar järnvägens skyddsområden i kommunerna Raseborg, Lojo, Vichtis, Nurmijärvi och Hyvinge, som ligger i banans omedelbara närhet. I Hyvinge har arbetet så gott som slutförts. I Nummela har man gjort förhandsröjningar, men nu avbryts arbetet under sommaren i enlighet med Trafikledsverkets beslut.
I kartläggningen av fågelbon har inga aktiva bon hittats
Syftet med projektet har varit att på förhand säkerställa att avlägsnandet av trädbeståndet på järnvägens skyddsområde inte orsakar negativa konsekvenser för fåglarna. Innan arbetet avbröts har alla träd som planerats avlägsnas i Hyvinge och Nummela kartlagts av en ornitolog för att hitta eventuella aktiva fågelbon. Inga aktiva fågelbon har hittats.
Avlägsnande av riskträd är en nödvändig säkerhetsåtgärd med tanke på järnvägssäkerheten, där trädbestånd avlägsnas från järnvägens skyddsområde, dvs. området utanför järnvägsområdet. Genom att avlägsna träd strävar man efter att förhindra att träd faller över järnvägen, eftersom de orsakar betydande olägenheter för järnvägstrafiken. För största delen av bannätet räknas områden som ligger 30 meter från det yttersta spårets mittlinje räknas som järnvägens skyddsområde. I projektet för elektrifiering av järnvägen Hyvinge–Hangö och förbättring av plankorsningar görs trädfällning i anslutning till avlägsnande av riskträd endast i banans skyddsområde. I allmänhet har Trafikledsverket rätt att avlägsna växtlighet från skyddsområden eller begränsa deras höjd, om det är nödvändigt för väg- eller järnvägstrafikens säkerhet.
Mer information:
Harri Sakki, projektchef, Trafikledsverket, tfn 029 534 3211, [email protected]
Följ projektet:
https://vayla.fi/sv/alla-projekt/hango-hyvinge
I projektet för elektrifieringen av banan Hyvinge–Hangö och förbättringen av plankorsningar elektrifierades den 149 km långa enkelspåriga banan mellan Hyvinge och Hangö, och säkerheten vid plankorsningarna på förbindelsesträckan förbättrades.