”Normaalisti projektipäällikön työpäivät menevät kokouksissa ja asiakirjojen pyörityksessä. Työmaalla tulee vierailtua lähinnä katselmuksissa. Syksyn aikana maastossa vierähti kuitenkin useampi yö, kun turvalaiteurakka oli loppusuoralla”, Mäkelä kertoo arjestaan.
Työt alkoivat vuonna 2019 suunnitelmien tilaamisella, minkä jälkeen Mäkelä osallistui turvalaitejärjestelmän tarjouspyyntöjen valmisteluun ja hankintaan. Projektipäällikön töiden lisäksi hän on päässyt hyödyntämään monipuolista kokemustaan hankkeessa muassa valvojan ja rakennuttajan tehtävissä.
Mäkelän tausta on teollisuudessa ja sähkösuunnittelussa. Rautateiden maailmaan hän sukelsi vuonna 2006, kun pääsi pieneen mikkeliläiseen asennusfirmaan töihin. Rakennuttaja- ja valvojatehtäviin Mäkelä siirtyi seuraavana vuonna aloittaessaan työskentelyn Rejlersillä, missä hän viihtyikin aina viime kesään saakka. Nyt Mäkelä pyörittää omaa yritystään.
Projektit vievät ympäri Suomea
Projekteja on riittänyt vuosien varrella ympäri Suomea aina Kemijärveltä Etelä-Suomeen saakka. Projektien koko on vaihdellut mittavista usean vuoden kestäneistä hankkeista, kuten Lahti– Kouvola–Luumäki, pienempiin asetinlaiteuusintoihin ja releasetinlaitteen muutostöihin. Vaikka Kouvola–Kotka/Hamina on suuri hanke, on Mäkelällä samaan aikaan työn alla viisi pienempää projektia. Työtä siis riittää eikä aika käy pitkäksi.
”Vaikka olen tehnyt tavallaan samaa työtä viimeiset 16 vuotta, kyllä tässä mielenkiinto on aina säilynyt, koska jokainen projekti on erilainen. Vaikka työtehtävät olisivat samanlaisia, projekteihin valikoituu aina erilaiset urakoitsijat, minkä ansiosta myös projektit ovat erilaisia”, kertoo Mäkelä.
Uusia oppeja ETCS-kulunvalvontajärjestelmän myötä
Kouvola–Kotka/Hamina-hanke on tarjonnut kokeneemmallekin konkarille uudenlaisia haasteita, sillä samaan aikaan perinteisen junakulunvalvonnan rinnalle on rakentunut uusi yhteiseurooppalainen kulunvalvontajärjestelmä ensimmäisenä Suomessa.
”ETCS-kulunvalvontajärjestelmä on normaalista poikkeava ja uusi asia tässä hankkeessa. On ollut mielenkiintoista seurata etenemistä ja ratkaista matkan varrella esiin nousseita kysymyksiä”, Mäkelä kertoo.
Oman lisänsä hankkeeseen on myös tuonut kansainvälinen työyhteisö, sillä turvalaitetoimittaja on saksalainen yritys, jolla on toimintaa 56 eri maassa.
Ei hätäisen miehen hommaa
Kun Kouvola–Kotka/Hamina-hankkeen työt valmistuvat, toivoo Mäkelä lisää laajoja projekteja. Vaikka turvalaitteet ovatkin kiinnostuksen kohde numero yksi, löytyy häneltä kokemusta ja kiinnostusta työskennellä muun muassa sepelitöiden ja sähköradan parissa. Kiireisenä pitää myös oman firman käynnistäminen.
Millainen henkilö Mäkelän töissä sitten pärjää?
”Pitkä pinna pitää olla. Nämä eivät ole hätäisen miehen hommia, koska välillä tuntuu, ettei mikään etene. Lisäksi on tärkeää tulla ihmisten kanssa toimeen ja tietysti teknistä osaamista on hyvä löytyä. Konsulttina ei kaiken tekniikan kanssa ole tekemisissä, mutta ymmärrys on iso apu tässä.”
”Tietysti kokemus ja näkemys ovat tärkeitä muun muassa töiden aikataulutuksen näkökulmasta”, Mäkelä jatkaa.
Vauhtia riittää vapaa-ajallakin muun muassa lasten ja kalastuksen parissa.
”Kalastus on laji, mitä on tullut harrastettua pienestä asti. Kilpailut tulee aina kierrettyä. Ensi vuoden kisat on paikka, jossa pääsee kalastusta taas opettelemaan”, Mäkelä kertoo.
Mäkelä kalareissulla
Tämä juttu on julkaistu osana Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeen uutiskirjettä. Liity uutiskirjeen postituslistalle tästä.