Ratatekninen ohje (RATO 17) määrittelee Väyläviraston hallinnoiman rataverkon ratamerkkien ja merkintöjen tekniset vaatimukset, jotka koskevat niiden suunnittelua, asennusta, tarkastusta ja kunnossapitoa. Ohjeessa on yksityiskohtaiset kuvaukset eri merkkityypeistä ja niiden käyttötarkoituksista. Näitä ovat muun muassa pysähdyspaikkamerkit, etäisyysmerkit, eristysmerkit, raidenumeromerkit ja vaara-aluemerkit.
Vaikka junaliikennettä automatisoidaan nopealla tahdilla, puolustavat ratamerkit edelleen paikkaansa: "Ratamerkit auttavat paikantamaan tarkasti radan eri kohdat, kuten pysähdyspaikat, eristetyt osat ja vaarakohdat. Niiden ansiosta kunnossapitäjät, ratatyöntekijät ja pelastushenkilöstö voivat nopeasti paikallistaa kunnossapito- tai pelastustoimenpiteiden kohteena olevat alueet ja tunnistaa turvallisuuden kannalta kriittiset pisteet, mikä vähentää viiveitä ja parantaa turvallisuutta", kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Jarmo Nirhamo.
Rautateiden kunnossapidossa erityisen tärkeä rooli on aurausmerkeillä ja eristysmerkeillä. Aurausmerkit ohjaavat talvikunnossapitoa osoittamalla paikat, joissa auran terät on nostettava, kuten vaihteiden kohdalla. Eristysmerkit osoittavat sähköisesti eristetyt raideosuudet, kuten tasoristeysten hälytysalueet. Nämä alueet eristävät sähkövirran määrätyille raideosuuksille, mikä suojaa sähköjärjestelmiä. Eristysmerkkien avulla radan kunnossapitäjät paikantavat alueet, joissa tulee noudattaa erityistä tarkkuutta huoltotöiden aikana.
”Meillä on kokenut tiimi, ja teimme työt kahdessa ryhmässä. Tämä mahdollisti tehokkaan työskentelyn pienemmälläkin porukalla, vaikka projekti oli laaja ja vaativa," asennusurakasta vastanneen Kavora Oy:n merkkisuunnittelija ja asennustyön johtaja Miika Kavonius kertoo. Kuvassa Kavora Oy:n työntekijät ovat viimeistelemässä ”nosta terät”-merkin asennusta, joka ohjeistaa auraajaa varomaan takana näkyvää akselinlaskijaa