Ylivieskan ja Iisalmen välisen rataosan ajolanka jännitteelliseksi syyskuun loppupuolella
Julkaistu 14.9.2023 13.23
Ylivieska-Iisalmi-radan sähköistysurakan rakennustyöt etenevät aikataulussaan. Urakassa rataosalle on rakennettu sähköistyksen vaatimia sähköratapylväitä ja ratajohtorakenteita. Rakenteisiin kuuluu myös radan yläpuolelle rakennettu ajolanka, joka tulee jännitteelliseksi syyskuun loppupuolella.
Ylivieskan ja Iisalmen välisellä rataosalla tehtävät sähköistykseen liittyvät muutos- ja asennustyöt ovat edenneet suunnitellusti. Rataa on sähköistetty Iisalmesta Ylivieskaan ja Iisalmessa on rakennettu sähköistetty kolmioraide. Osana Ylivieska-Iisalmi-radan sähköistysurakkaa on rakennettu sähköistyksen mahdollistavat ratajohtorakenteet.
"Ratajohtorakenteisiin kuuluu myös rautatien yläpuolella sijaitseva ajolanka, joka kulkee koko rataosalla Ylivieskasta Iisalmeen. Ajolanka tulee jännitteelliseksi maanantaina 25.9.2023", kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Harri Sakki.
Sähköradassa ja sen rakenteissa kulkee voimakas ja hengenvaarallinen suurjännite. Jännitteellinen ajolanka tulee huomioida etenkin korkeiden erikoiskuljetusten kanssa tasoristeyksiä ylittäessä. Ajolangan saa alittaa maksimissaan 4,5 metrin korkuisella kuljetuksella.
Työt ovat osa Väyläviraston Ylivieska-Iisalmi-radan sähköistyshanketta. Hankkeen rakennustyöt jatkuvat Ylivieskan ja Iisalmen välisellä radalla. Hankkeessa sähköistettävää raidetta on yhteensä 166 kilometriä. Sähköistys valmistuu kokonaisuudessaan vuoden 2023 loppuun mennessä.
Lisätietoja:
Harri Sakki, projektipäällikkö, Väylävirasto, p. 029 534 3211, [email protected]
Lue lisää hankkeesta:
https://vayla.fi/ylivieska-iisalmi
Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta