Hyppää sisältöön

Vt 9 parantaminen välillä Lotteinen–Jännevirta, Siilinjärvi: Turvallisuutta ja sujuvuutta liikenteeseen vaihe kerrallaan

Julkaistu 16.10.2024

Rakennustyömaa, jossa on keskeneräinen liikenneympyrä ja useita työkoneita. Ympärillä on paljon kiviainesta ja kaivettuja maamassoja. Taustalla näkyy metsä ja kallioinen maasto.

Lotteinen–Jännevirta-välin parannushanke on monivaiheinen projekti, jonka lopputuloksena syntyy 4,5 kilometriä valtatietä Lotteinen–Jännevirta-välille. Hankkeen keskeisenä tavoitteena on taata tieliikenteen turvallisuus ja sujuvuus. Rakentamiseen sisältyy samanaikaisesti useita eri vaiheita, jotka limittyvät toisiinsa. Tässä artikkelissa avaamme hankkeella tapahtuvia työvaiheita alkuvaiheesta aina lopputulokseen saakka.

 

Laitteistojen siirrosta maanrakennustöihin

Hankkeen alussa keskitytään ensimmäiseksi olemassa olevien laitteistojen, kuten vesijohtojen, viemäreiden ja kaapeleiden, siirtoon. Näin päästään rakentamaan uusia tiepohjia.

”Alkuvaiheen ja laitesiirtojen jälkeen siirrymme maanrakennustöihin, jotka sisältävät muun muassa maankaivun, kallionlouhinnan ja tien rakennekerrosten valmistamisen. Tien rakentamisen alkuvaiheisiin kuuluvat myös olemassa olevien siltojen purku sekä uusien rakentaminen”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Harri Liikanen Väylävirastosta.

Kun vanha tie levenee ja tehdään uutta tietä, on tien perustukset saatava kuntoon. Tämä tapahtuu kaivamalla pehmeää maata pois, tuomalla kantavia louhepenkkoja tilalle sekä louhimalla kallioita lisätilan saamiseksi. Louhittua kallioita hyödynnetään myös pehmeiden paikkojen täytöissä.

 

Väliaikaisjärjestelyt turvaavat rakentamisen 

Hankkeen aikana useat eri osa-alueet, kuten maanrakennus, sähkö- ja vesityöt sekä silta- ja tieympäristön rakennustyöt, toteutetaan samanaikaisesti. Aikataulutuksessa on tarkasti huomioitu eri työvaiheiden limittyminen, jotta urakan kaikki osapuolet voivat toimia saumattomasti yhdessä.

Väliaikaiset liikennejärjestelyt ja muut työmaajärjestelyt varmistavat, että rakentaminen on turvallista. Näiden järjestelyjen avulla varmistetaan myös työmaan sujuvuus ja tarkkojen aikataulujen noudattaminen.

“Ensiarvoisen tärkeässä roolissa ovat työt, joissa ei suoranaisesti tehdä mitään valmista. Esimerkiksi työnaikaiset liikennejärjestelyt turvaavat sen, että meidän on mahdollista ja turvallista rakentaa”, Liikanen painottaa.

 

Viherrakentamisella sidotaan valmis kokonaisuus osaksi ympäröivää luontoa

Viherrakentaminen tehdään hankkeen loppuvaiheessa, jolloin tieympäristö viimeistellään ja muokataan visuaalisesti miellyttäväksi. Puita ja pensaita istuttamalla tehdään tieympäristöstä viihtyisämpi käyttäjälle ja siistitään myös rakentamisen jälkiä. Näin valmis kokonaisuus saadaan yhdistettyä ympäröivään luontoon.

”Hankkeen loppuvaiheessa keskitytään viherrakentamiseen, joka viimeistelee tieympäristön ja sulauttaa sen luontoon. Tämä toteutetaan muun muassa istuttamalla puita ja pensaita sekä nurmettamalla tienpenkkoja. Vuoden 2025 syksyllä pääsemme jo tekemään viherrakenteita, asfaltoimaan sekä hoitamaan erilaisia viimeistelytöitä”, Liikanen sanoo.

Käyttäjälle valmis tie näyttäytyy luonnollisesti asfalttina valkoisine viivoineen. Laadullisesti iso työ on tehty kuitenkin jo hankkeen alkupäässä: pohjustukset tehdään huolellisesti, jotta perustukset saadaan kuntoon. Lopputuote eli tie on näin käyttäjille turvallinen ja teknisesti laadukas.

”Tärkein tehtävämme on varmistaa, että uusi tie vastaa tulevaisuuden tarpeita – sekä käyttäjien että ympäristön kannalta”, Liikanen kiteyttää.
 

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.