Takaisin

Vt 4 Oulu-Kemi: Kiertoteitä käyttöön Viantienjoki-Maksniemi -osuudella

Vt 4 Oulu-Kemi: Kiertoteitä käyttöön Viantienjoki-Maksniemi -osuudella

Julkaistu 04.11.2019

Vt 4:n parannustyöt välillä Viantienjoki-Maksniemi ovat hyvässä vauhdissa.  

Hankkeen siltatyöt käynnistyvät tiistaina 5.11.2019. Tuolloin otetaan käyttöön kiertotie Maksniemen koulun kohdalle tulevan Postinmäen risteyssillan kohdalla. Keskiviikkona 6.11. otetaan käyttöön toinen kiertotie Turskantien risteyssillan kohdalla.

Kiertotiet ovat lyhyitä kaksikaistaisia päällystettyjä teitä. Joulukuun alkuun mennessä otetaan käyttöön neljä muuta kiertotietä. Kaikki kiertotiet ovat käytössä ensi kesään saakka. Niiden nopeusrajoitus on 40 km/h.

Viantienjoki-Maksniemi -urakka sisältää ohituskaistajaksojen, rinnakkaisteiden, alikulkusiltojen ja vesistösiltojen rakentamista. Työt käynnistyivät elokuussa ja ne jatkuvat läpi ensi talven. Urakat valmistuvat syksyyn 2020 mennessä.

Ohituskaistoilla sujuvuutta ja turvallisuutta

Väylän projektipäällikkö Keijo Heikkilän mukaan ohituskaistat parantavat raskaan liikenteen käyttämän tieosuuden liikenneturvallisuutta merkittävästi. Tulevina vuosina raskaan liikenteen määrä tulee todennäköisesti vielä lisääntymään, mikäli Kemiin suunnitellut teollisuusinvestoinnit käynnistyvät.

”Liikenteen sujuvuus paranee ja ohitukset ovat lisäkaistojen myötä turvallisempia. Myös paikallisen liikenteen turvallisuus paranee, kun se siirtyy kulkemaan alikulkusiltojen kautta valtatien alitse”, Heikkilä kertoo.

Hankkeen etenemisestä saa ajantasaista tietoa hankkeen verkko- ja Facebook-sivuilta.

http://www.vayla.fi/vt4oulu-kemi
https://www.facebook.com/vt4oulukemi/

Lisätietoja:
Keijo Heikkilä
Projektipäällikkö, Väylä
Puh. 029 5343 582
keijo.heikkila@vayla.fi

 

Vt 4 on yksi Suomen valtaväylistä ja sen parantaminen välillä Oulu-Kemi sisältää työkohteita Kempeleessä, Oulussa, Iissä ja Simossa. Hankkeen toimenpiteillä parannetaan liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä elinkeinoelämän kuljetusten toimintavarmuutta. Hankkeen kustannusarvio on 170  Meur, josta kuntien osuus on noin 30 miljoonaa euroa. Työt ajoittuvat vuosille 2017–2021.

Väylä vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. Huolehdimme liikenteen palvelutasosta ja osallistumme liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen. Näin edistämme yhteiskunnan hyvinvointia ja elinkeinoelämän kilpailukykyä.


reaktionapit