Hyppää sisältöön

Vt 4 Kirri-Tikkakoski: moottoritien rakentamisen vaikutukset vesistön samentumiseen olivat laajoja, mutta lyhytaikaisia

Julkaistu 16.2.2023 14.04

 

Väyläviraston tilaama omaehtoinen vesistötarkkailu Valtatie 4 KirriTikkakoski -hankkeessa osoittaa, että vaikka alueella ilmeni veden samentumista laajasti vuosina 20192020, niiden vaikutus on ollut lyhytkestoista. Vesistötarkkailun toteutti ja siitä raportoi Ramboll Finland Oy.

Väyläviraston Kirri–Tikkakosken moottoritiehankkeessa haluttiin normaalin ympäristöseurannan lisäksi omaehtoisella vesistötarkkailulla ja lisäsuojaustoimenpiteillä minimoida tien rakentamisesta aiheutuvaa haittaa alueen vesistöihin. Ulkopuolisen tahon tekemälle lisäseurannalle oli tarve, koska talven 2019–2020 poikkeukselliset olosuhteet aiheuttivat laaja-alaisen vesistön samentumisen hankealueen alapuolisissa vesistöissä. Ramboll Oy:n toteuttama vesistötarkkailu tehtiin vuosina 2020–2022.

“Olimme huolestuneita tilanteesta, joten halusimme selvittää, mistä samentumat vesistössä johtuivat ja mihin toimenpiteisiin ryhdyttäisiin. Työtä varten perustimme ympäristötyöryhmän, jonka kanssa sovittiin tarvittavat toimet”, projektipäällikkö Jarmo Niskanen Väylävirastosta kertoo.

Ympäristötyöryhmään kutsuttiin edustajat Keski-Suomen ELY-keskuksesta sekä Jyväskylän kaupungilta.

Vesistön tilanne on parantunut ajan myötä

Vesistötarkkailuraportin tuloksien mukaan vesistöön kohdistuneilla työvaiheilla eri silta- ja maanrakennusvaiheissa oli vaikutusta kaikkiin hankealueen vesistöihin ja virtausjärjestyksessä verrattain laajasti myös alapuolisten vesistöjen tilaan.

”Muutokset vesistössä ovat kuitenkin poikkeuksetta palautuneet oletettuun, hanketta edeltävään tilanteeseen. Lisäksi ajan myötä tilanne eri vesistöissä on parantunut vuosien 2019–2020 laaja-alaisen samentuman tasosta, kertoo ryhmäpäällikkö Harri Görman Ramboll Finland Oy:stä.

Ylipäätään tien rakentamisesta aiheutuneet vaikutukset, kuten veden samentuminen ja kiintoainepitoisuuksien nousu, ovat olleet hetkellisiä, mutta pidempiaikaiset muutokset ovat olleet nähtävillä laajasti alapuolisessa vesistössä. Raportin mukaan alapuolisten vesistöjen tila kuitenkin palautui verrattain nopeasti aikaisemmalle tasolleen. Siksi oli nähtävissä aleneva trendi analysoitujen arvojen suhteen siten, että hankkeen vesistöön kohdistuvien töiden vaikutuksia ei voida erottaa luonnollisesta jokivesiin kohdistuvista eroosiokuormituksista. Lisäksi peltojen valuma-alueet vaikuttivat vesistön samentumaan.

Lisäsuojaustoimenpiteet vaikuttivat vesistön laatuun

Hankkeissa vesilaki ohjaa vesien käyttöä ja rakentamista. Ohjeet vesistön suojaustoimenpiteisiin niin teiden kuin siltojen osalta määritetään Aluehallintoviraston myöntämissä vesiluvissa.

”Kirri–Tikkakosken hankkeessa teimme vesistön suojaustoimenpiteet vähintään kaksinkertaisina, osa jopa kolminkertaisena, vesistöhaittojen minimoimiseksi. Meille on tärkeää, että ympäristö otetaan huomioon hankkeen kaikissa vaiheissa”, Niskanen painottaa.

Hankkeessa ryhdyttiin vesistöjen suojaustoimenpiteisiin jo tarkkailun aikana saatujen tuloksien ja ympäristötyöryhmän toimesta.

”Samentumista ja hienoaineksen huuhtoutumista veden mukana torjuttiin asentamalla laskuojiin suodatinpatoja tasaisin välein rauhoittamaan veden virtausta, jolloin aines jäi ojan pohjalle. Myös laskuojiin tehtiin merkittäviä määriä eroosiosuojauksia, yhteensä usean kilometrin matkalle. Eroosiosuojaus toteutettiin suodatinkankaalla ja louheella, joka estää ojanpohjien syöpymisen”, Niskanen kertoo.

Lisäksi vesistötarkkailun aikana muutettiin rakentamisen työtapoja ja -menetelmiä, rakentamisjärjestystä ja -aikataulua, joilla oli myönteistä vaikutusta vesistön tilaan.

”Nyt valmistuneen vesistötarkkailun tulosten perusteella voidaan todeta, että tilanne on melkein normalisoitunut. Hankkeelta tulevien vesien laatu on hyvää, ja kasvuun lähteneet kasvit estävät hienoainesta irtoamasta veden mukana”, Niskanen sanoo.

Niskanen painottaa, että jatkossa suurissa hankkeissa pyritäänkin käynnistämään vesistötarkkailut vähintään jo vuotta ennen kuin itse rakentaminen alkaa. Näin saadaan ennakkoon vertailutietoja vesistön tilasta.

Tänä vuonna Vt 4 Kirri–Tikkakoski -hankkeessa teetetään vielä Rambollin suosittelema jälkitarkkailu, jolla varmistetaan, että vesistö palautuu kuormituksesta normaaliin tilaan. Lisäksi alueen EU-uimarantojen veden laatua lisätarkkaillaan vuoden 2023 aikana.

Karttakuva Kirri-Tikkakosken hankkeen vesistötarkkailupisteistä välillä Alasenjärvi– Äijälänsalmi, pisteitä kartalla yli 20 kappaletta

Kirri-Tikkakosken hankkeessa vesistötarkkailupisteitä oli tiuhaan Alasesta Äijälänsalmeen asti, yli 20 pistettä. Näin saatiin kattavasti tietoa vesistön tilasta.  

Lisätiedot:

Jarmo Niskanen, projektipäällikkö, Väylävirasto, puh. 0295 34 3127, [email protected]

Seuraa hanketta:
www.vayla.fi/vt4-kirri-tikkakoski
www.facebook.com/vt4kirritikkakoski

 

Kirri–Tikkakoski-hankkeen tavoitteena on valtatien 4 parantaminen moottoritienä välillä Kirri–Tikkakoski Jyväskylä ja Vehniä Laukaa. Tavoitteena on mahdollisimman hyvä liikenteellinen palvelutaso ja turvallisuus, tasalaatuiset ajo-olosuhteet, matka-aikojen ennakoitavuus sekä kuljetusten toimintavarmuus.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta