Drone-kuvien avulla tuotettavat yhdistelmäkuvat helpottavat hankkeen rakentamisen seurantaa, kun säännöllisin väliajoin koko hankealueelta saadaan lähes reaaliaikaista maastokuvamateriaalia.
– Dronella otetaan 100–500 kuvaa laajalta alueelta. Kuvat yhdistämällä saadaan aikaan yksi iso kuva, Palkama selventää.
Kuva: 360-kuvasta tehty panoraamakuva. Kuvassa taustalla näkyy Kirrinkallion kallioleikkaus ja etualalla nykyinen Vt 4:n linjaus Kirrinmäen kohdalla. Kuva on otettu etelästä pohjoiseen.
Yhdistelmäkuvat ovat nopeuttaneet suunnittelua, sillä nykytilannetta kuvaavien yhdistelmäkuvien päälle voidaan sijoittaa suunnitelmakarttoja.
– Tilanne maastossa konkretisoituu kirjaimellisesti silmien edessä, vaikka istuisimme kokoustilassa. Kuvat ja kartat yhdistämällä voidaan parilla hiiren klikkauksella tarkastella esimerkiksi sitä, miten vaikkapa metrin muutos tielinjaukseen risteysalueella vaikuttaa lopputilanteessa, Markku Palkama avaa dronekuvien hyödyntämistä infrarakentamisessa.
Kuvat helpottavat myös liikennejärjestelyjen suunnittelua, kun hankkeen kaikilla osapuolilla on käsitys maaston nykytilasta.
– Aiemmin, kun drone-lennokkeja ei ollut käytettävissä, saattoi suunnittelijalla olla käytössään kaksikin vuotta vanhaa kuvamateriaalia, joka oli otettu aivan hankesuunnittelun alussa. Tällöin rakennuspohja on ollut luonnonmukaisessa tilassa, mutta nyt suunnittelija saa pohjakartaksi kuvaa, jossa maastoa on jo raivattu, Palkama kertoo.
Myös laadunvalvonnassa on dronekuvilla tärkeä rooli. Drone-lennokin ottamien kuvien avulla pystytään myös muodostamaan maastonpintaa kolmiulotteisesti ja näin varmistetaan hankkeen tilaajalle, että rakennetaan juuri sinne, minne pitääkin ja sitä, mitä oli suunniteltu. Samalla dronekuvat muodostavat osan rakennustöiden historiasta, sillä eri rakennusvaiheet on tarkasti dokumentoitu kuvin käytössä olevaan tiedonhallintajärjestelmään.
Tilaaja eli Väylävirasto käyttää drone-kuvausta niin hankkeen laadun kuin valmiusasteen seurantaan. Koska laskutus on jaettu hankkeen valmiusasteen mukaan maksueriin, on hankkeen valmistumisen etenemistä kätevää seurata drone-kuvauksen avulla, johon lisätty suunnitelma-aineisto.
– On todella helppoa seurata, onko joku maksuerä laskutuskelpoinen, kun sen voi todeta drone-kuvatusta materiaalista, jossa on lisättynä suunnitelma-aineisto ja myöntää tällä perusteella laskutuslupia urakoitsijalle. Talouden hallinta on myös näin tarkempaa ja ajantasaisempaa, kertoo projektipäällikkö Jarmo Niskanen Väylävirastosta.
Kuva: Orthokuva, jossa Kirrin eritasoliittymän yhdistelmäkuvan päälle on tuotu suunnitelmakartta. Kuva on yhdistelmä orthokuvista, joka on muodostettu rakennustyön aikana vaiheittain otetuista orthokuvista. Kuvan reunojen rosoisuus johtuu kuvien päällekkäisyydestä.
Entä kilpaillaanko teillä toimistolla siitä, kuka pääsee tänään lennättämään lennokkia?
– Nykyään lentäminen on luvanvaraista toimintaa, johon tarvitaan hyväksytysti suoritettu Trafin järjestämä verkkokurssi. Itse lentäminen on hyvin yksinkertaista ja se perustuu tehtyyn lentosuunnitelmaan. Voisi sanoa karrikoiden, että painetaan nappia, kone lähtee ja sitten se tulee takaisin, Palkama kuvailee.
Kuva: Orthokuva Tikkakosken kiertoliittymästä rinnakkaistiellä.