Hyppää sisältöön

Vt 4 Kevätlahti–Petomäki: Kansalaistestauksessa kerättiin kokemuksia liikennejärjestelyistä – jalankulkijoilta risuja ja ruusuja

Julkaistu 18.6.2024

Jalankulkijoiden mielestä Vt 4 Äänekoski-Viitasaari ohituskaistat -hankkeen työn aikaiset liikennejärjestelyt ovat parantuneet töiden edetessä. Palautetta kerättiin kansalaistestauksessa, joka järjestettiin työalueella toukokuun lopussa. Testauksen aikana jalankulkijat pääsivät myös keskustelemaan työmaan edustajien kanssa.

Kansalaistestauksen ryhmä kiertää jalankulun ja pyöräilyn reittejä työmaan edustajien kanssa. Testaajaryhmä tutustuu jalankulun ja pyöräilyn reitteihin.

Vt 4 Äänekoski–Viitasaari ohituskaistat -hankkeen työt ovat siirtäneet jalankulun ja pyöräilyn reitit kiertoteille ja aiheuttaneet uusia liikennejärjestelyitä. Rakentamisen aikaisia järjestelyitä testattiin toukokuun lopussa, kun Kevätlahdentien ympäristössä järjestettiin kansalaistestaus. Väyläviraston kehittämässä testauksessa jalankulkijat kävelivät töiden aikaisilla reiteillä ja arvioivat järjestelyitä, opastuksen selkeyttä ja yhteyksiä joukkoliikenteen pysäkeille.

Testaus tehtiin kahden testaajaryhmän voimin. Ensimmäisessä ryhmässä reitin arvioivat kolme seniori-ikäistä kävelijää ja toisessa ryhmässä äidin ja neljän lapsen joukko.

”Aiemmat jalankulun ja pyöräilyn järjestelyt saivat testaajilta kritiikkiä, mutta he olivat tyytyväisiä nykyisiin järjestelyihin. Työmaan edetessä järjestelyt ovat parantuneet eikä nykyisissä nähty enää kehityskohteita”, tiivistää projektipäällikkö Jarmo Niskanen Väylävirastosta. 

Kritiikkiä aiemmasta opastuksesta ja reittien pinnoista

Hankkeen rakennustyöt ovat vaikuttaneet jalankulun ja pyöräilyn järjestelyihin jo pitkään. Testaajat pitivät nykyisiä järjestelyitä toimivina: reiteillä oli helppo liikkua, opastukset olivat selkeitä ja reitit olivat riittävän leveät, vaikka niillä liikkuvat niin jalankulkijat, pyöräilijät kuin mopoilijatkin.

Aiemmat järjestelyt saivat kuitenkin kritiikkiä. Kulkureiteillä oli aiemmin ollut isoa mursketta, jonka vuoksi reitillä piti liikkua varovasti. Alikulkusillan alle vievää mäkeä pidettiin aiemmin vaikeakulkuisena, sillä talvikelillä jyrkkää mäkeä oli hankala kulkea esimerkiksi lastenvaunujen kanssa.

Testaajat kertoivat, että aiemmin heille oli ollut epäselvää, missä on turvallista liikkua kävellen tai polkupyörällä. Kulkureitillä oli ollut työkoneita, joiden ohittaminen oli tuntunut turvattomalta. Myös aiempi opastus linja-autopysäkeille koettiin puutteelliseksi. Nyt tällaisia haasteita ei alueella enää ollut.

”Testikierros tehtiin työmaan loppusuoralla. On ymmärrettävää, että työmaan alussa järjestelyt olivat haastavampia kävelijöille. Työmaan edetessä olemme pystyneet parantamaan kulkuyhteyksiä ja opastusta. Lopputuloksena on tarkoitus parantaa tieosuuden liikenneturvallisuutta kaikille liikkujille”, Niskanen kertoo.

Jalankulun ja pyöräilyn järjestelyihin ei tehdä muutoksia toukokuisen kansalaistestauksen perusteella, sillä testaajat eivät havainneet testauskierroksella korjattavaa.

Ideoita viestinnän parantamiseen

Testaajat nostivat kävelykierrosten aikana esiin myös toiveita hankkeeseen liittyen. He kaipasivat lisää tietoa hankkeen lopputuloksista, erityisesti muuttuvista kulkureiteistä ja linja-autopysäkkien tulevista sijainneista. Heitä kiinnosti myös se, miltä alue tulee näyttämään sitten, kun työt on saatu valmiiksi.

”Molemmat testaajaryhmät antoivat hyviä ideoita, mitä kanavia pitkin viestintä tavoittaa paikalliset asukkaat parhaiten. Alueella toimii esimerkiksi aktiivinen kyläyhdistys, joka kautta viestiä viedään jatkossa eteenpäin”, Niskanen sanoo.

Kävelykierroksilla oli mukana myös työmaan edustajia, joten testaajat pystyivät kyselemään mieltään askarruttavista asioista suoraan heiltä. 

”Testaajien ja työmaan edustajien kohtaaminen tuntui tärkeältä molemmille, ja he keskustelivat vilkkaasti kävelykierrosten aikana. Testaajat odottavat liikenneturvallisuuden paranevan hankkeen myötä, sillä tieosuudella on aiemmin ollut onnettomuuksia. Toisaalta esiin nousi myös se, että tuntuu haikealta nähdä tutun maiseman muuttuvan radikaalisti. Tämä on tärkeä näkökulma tiehankkeissa.”