Hyppää sisältöön

Vt5 Mikkeli-Juva: Viitostie rakennetaan ensin virtuaalisesti

Julkaistu 8.12.2020

Nykyaikaiset infrahankkeet toteutetaan suurelta osin tietomallipohjaisesti. Tietomalliasiantuntijat Aki Kopra ja Jero Juujärvi Kreatelta tukevat Vt 5 Mikkeli–Juva-tiehankkeen rakentamisprosessia tietomallintamisen avulla.

Tietomallikuva kannettavalla laitteella ja toimiston tietokoneella, käsi.

Tietomallilla tarkoitetaan digitaalisessa muodossa olevan rakennelman kolmiulotteista esittämistä ominaisuustietoineen. Ideaalitilanteessa yhden mallin avulla pyritään hallinnoimaan rakennelman elinkaarta aina suunnittelusta toteutukseen ja ylläpidon kautta purkamiseen.

– Käytännössä parannamme projektien sujuvuutta tuomalla rikkaampaa tietoa rakentajien työn tueksi esimerkiksi visuaalisuuden avulla, kertoo kehityspäällikkö Aki Kopra.

Vt 5 Mikkeli–Juva-hankkeessa Kopra ja Juujärvi ovat olleet alkuvaiheessa kehittämässä ja jalkauttamassa toimintatapoja työmaalla. Molemmat kiittelevät hankkeen toteuttajia. 

– Hankkeessa on todella osaava porukka rakentamassa ja toteuttamassa tietomallipohjaista rakentamista. On suoranainen ilo seurata miten tietomallia ja koneautomaatiota hyödynnetään sekä silta- että väyläpuolella, Jero Juujärvi hymyilee. 
 

Näkymä kaivinkoneen ohjaamoon, jossa tietomallikuva ohjaa koneohjausta, työntekijä keskustelemassa kaivinkoneen kuljettajan kanssa.

Reaaliaikaista laadunvalvontaa ja koneohjausta

– Konkreettisesti tietomalli on kolmiulotteista malliaineistoa, jossa on mukana runsaasti tietoa. Kun tieto on digitaalisessa muodossa, osaa koneautomaatio lukea sitä. Se taas helpottaa koneenkäyttäjän työtä, kun automaatio opastaa mallin avulla mistä kaivetaan tai pengerretään, avaa Aki Kopra tietomallia. 

– Koneohjaus on vähän kuin pelaisi videopeliä. Edessä on maata ja näytöltä näkee mihin tasoon pitää kaivaa tai täyttää, kertoo infra-alan tietomallintamiseen ja rakentamisen digitalisointiin ihastunut, alun perin pelisuunnittelijaksi valmistunut Juujärvi. 
 

Digitaalinen kaksonen jää tilaajalle

Väyläviraston hankkeissa on käytössä yleiset inframallivaatimukset, jotka kattavat koko elinkaaren: lähtöaineiston, suunnittelun eri vaiheet, rakentamisen ja rakennetun todentamisen sekä tulevaisuudessa myös käytön ja kunnossapidon. Mallinnusohjeiden tavoitteena on ohjata, yhdenmukaistaa ja kehittää koko infra-alan mallinnuskäytäntöjä.

 

–  Hankkeen valmistumisen myötä tilaajalle luovutetaan digitaalinen kaksonen tietomallista. Digitaalisella kaksosella tarkoitetaan rakennettavan kohteen digitaalista vastinetta, jonka tietosisältö määräytyy käytettävän tietomallin, Building Information Modelin (BIM) mukaan, sanoo Kopra. 

– Digitaalista kaksosta voidaan hyödyntää tulevien hankkeiden suunnittelussa ja siitä voidaan tarkastella perustietoja hankkeesta. Esimerkiksi siltapuolella on taitorakennerekisteri, jossa dataa on kattavasti karttapohjalla. Siitä saadaan perustiedot silloista, kohdistettuja kuormitustietoja ja niin edelleen, tietomalliasiantuntijat Kopra ja Juujärvi havainnollistavat.

Tämä uutinen on julkaistu Vt 5 Mikkeli–Juva -hankkeen uutiskirjeessä. Liity uutiskirjeen jakelulistalle.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta