Hyppää sisältöön

Väyläviraston julkaisemat valtion tie-, rata- ja vesiväyläverkkojen kokonaiskuvat kuvaavat väyläverkkojen nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä

Julkaistu 5.3.2024

Marraskuussa 2023 julkaistut valtion rata- ja vesiväyläverkon kokonaiskuvat sekä hiljattain tammikuussa 2024 julkaistu valtion tieverkon kokonaiskuva tarjoavat syvällisen katsauksen väylien kuntoon, kehittämistarpeisiin ja toimintaympäristön muutostekijöihin. Väyläviraston asiantuntijoiden laatimissa kokonaiskuvissa tarkastellaan kolmen eri väyläverkon lähitulevaisuutta ulottuen 2030-luvun puoliväliin sekä pidemmälle aikavälille vuoteen 2055 saakka. Laajat tietopaketit on tarkoitettu niin alan ammattilaisille kuin aiheesta kiinnostuneille. Kokonaiskuvissa tuotettua tietoa on mahdollista hyödyntää valtakunnallisessa ja alueellisessa liikennejärjestelmätyössä.

Rataverkon kokonaiskuva kertoo rataverkon kunnosta ja tulevaisuuden kehitystarpeista

Rataverkon kokonaiskuvassa tarkastellaan muun muassa rataverkon nykyistä kuntoa, tulevaisuuden muutostekijöitä ja niiden vaikutuksia sekä arvioidaan rataverkon kehittämis- ja asiakastarpeita.

Turvallisuusnäkökulmat, erityisesti digitaalinen turvallisuus ja tasoristeysturvallisuus, nousevat keskeisiksi teemoiksi yhdessä ympäristövaatimusten kanssa, kun tarkastellaan rataverkon tulevaisuuden näkymiä ja toimintaympäristöä. Kokonaiskuvassa painotetaan myös rataverkkojen yhteiskunnallista merkitystä, sillä ne vaikuttavat laajasti muiden markkinoiden toimintaan ja kansantalouden dynamiikkaan. Valtion vajaan 6000 kilometrin pituisen rataverkon hoito ja korjaustoimenpiteet ovat tärkeitä, jotta rataverkon päivittäinen liikennöitävyys ja turvallisuus voidaan taata.  

Vesiväyläverkon kokonaiskuva pohjautuu uusimpiin meriliikenteen ennusteisiin

Valtiolla on yli 8300 kilometrin verran rannikkoväyliä ja hieman alle 8000 kilometrin verran sisävesiväyliä. Vesiväyläverkon kokonaiskuva pohjautuu tuoreimpiin meriliikenteen ennusteisiin sekä tuonnin ja viennin kehitysnäkymiin tulevaisuudessa. Siinä käsitellään vesiväyläverkon nykytilaa, tulevaisuuden toimintaympäristöä, rahoitusta ja toimintaympäristön muutoksia. Muutosten vaikutuksia vesiväylänpitoon arvioidaan suhteessa Liikenne 12-suunnitelman tavoitteisiin.

Kokonaiskuva on Väyläviraston näkemys siitä, mitkä ovat vesiväyläverkon ja vesiväylänpidon merkittävimmät kehittämistarpeet tällä hetkellä ja tulevaisuudessa. Tulevaisuuden toimintaympäristöä on peilattu muun muassa poliittisiin, yhteiskunnallisiin, teknologisiin ja ympäristöllisiin muutostekijöihin. 

Tieverkon kokonaiskuva avaa tieverkon strategista tilannekuvaa ja tulevien vuosien painopisteitä

Valtion tieverkon kokonaiskuva tarjoaa tietoa valtion teiden nykytilanteesta ja kehittämistarpeista sekä tieverkkojen suunnittelusta, rahoituksesta ja ylläpidosta. Kyseessä on aiempiin selvityksiin pohjautuva tietopaketti. 

Väyläviraston vastuulla olevia maanteitä on noin 78 000 kilometrin verran, ja niitä ylläpidetään sekä kehitetään yhdessä alueellisten ELY-keskusten kanssa. Tällä hetkellä Väyläviraston kunnossapidon painopisteenä ovat päätiet eli valta- ja kantatiet. Muilla teillä toimenpiteet kohdennetaan paikalliset olosuhteet huomioiden siten, että liikkuminen ja kuljetukset voidaan turvata. Kehittämishankkeiden suunnittelu painottuu puolestaan väylille, joilla on merkittäviä turvallisuus- tai toimivuuspuutteita tai jotka vaativat toimenpiteitä ympäristöhaittojen lieventämiseksi, ja joille on ennustettu liikenteen kasvua.

Kasvava korjausvelka on haastanut väyläverkon kunnossapitoa, vaikkakin päätiet on onnistuttu pitämään hyvässä kunnossa. Positiivisena pitkän aikavälin kehitystrendinä on puolestaan ollut tieliikenteen turvallisuuden parantuminen. 

Tutustu tarkemmin Väyläviraston asiantuntijoiden laatimiin kokonaiskuviin: 

Valtion vesiväyläverkon kokonaiskuva

Rataverkon kokonaiskuva

Valtion tieverkon kokonaiskuva