Hyppää sisältöön

Väyläviraston ja Ruotsin merenkulkulaitoksen yhteisesti hankkima suunnitelma seuraavan sukupolven jäänmurtajasta on valmis

Julkaistu 11.4.2022

Uuden sukupolven jäänmurtajat voivat murtaa jopa 32 metriä leveän uoman ja ne on suunniteltu käyttämään myös fossiilivapaita polttoaineita, joiden avulla saadaan päästöjä vähennettyä.

Kuvassa murtaja:
Runko on Polar Class (PC) 4 jääluokan lisäksi vahvistettu aluksen operointiprofiilin ja –skenaarioiden mukaisesti.
Aluksen hybridiin dieselsähköiseen voimasiirtojärjestelmään on integroitu energian varastointijärjestelmä.
Voimalaitos koostuu neljästä keskinopeasta päädieselgeneraattorista sekä yhdestä apudieselgeneraattorista. Näitä kaikkia pystytään ajamaan vaihtoehtoisilla polttoaineilla, kuten biodieselillä (HVO – hydrotreated vegetable oil) ja nestemäisellä biokaasulla. Voimalaitos pystyy tuottamaan n. 30 megawattia tehoa.
Propulsiojärjestelmä koostuu kolmesta sähköisestä ruoripotkurilaitteesta, joista kaksi on aluksen perässä ja yksi keulassa. Propulsiojärjestelmän teho on n. 21 – 22 megawattia.

Suunnittelun yhteishankinta oli jatkoa Suomen ja Ruotsin pitkälle ja tiiviille jäänmurtoyhteistyölle. Uuden sukupolven jäänmurtajien suunnittelussa haettiin ratkaisuja palvelutason ylläpitämiseksi toimintaympäristön muuttuessa: Suomen ja Ruotsin satamiin tulevien kauppalaivojen koko on kasvussa ja tiukentuvat ympäristövaatimukset pienentävät asteittain alusten konetehoja. Avustettavien alusten koon kasvu ja jäissäkulkuominaisuuksien heikentyminen vaikeuttavat alusten pääsyä jäämassojen läpi Itämeren haastavissa jääoloissa ja lisää avustustarvetta.

Jäänmurtajan suunnitteli  suomalainen Aker Arctic Technology Oy. Suunnittelutyön arvo oli noin 3,7 miljoonaa euroa. Murtajien rakentamisesta ei ole vielä päätöstä Suomessa eikä Ruotsissa.

Lisätietoa

toimialajohtaja Juuso Kummala, väylien käyttö ja tieto, Väylävirasto p. 029 534 3548