Hyppää sisältöön

Varovaisuus nyt teillä tarpeen - leuto talvi on vaurioittanut päällysteitä

Julkaistu 6.3.2015

Maanteiden päällysteet ovat kärsineet leudosta talvesta. Tienpidon rahoitus ei ole viime vuosina sallinut ikääntyneiden päällysteiden uusimista läheskään riittävästi. Liikenneturvallisuutta vaarantavat kuopat kyllä korjataan välittömästi, mutta perusteellisemmat toimet olisivat tarpeen. Erityinen varovaisuus on maanteillä nyt paikallaan.

Päällystetyt tiet ovat talven jäljiltä paikoin vaurioituneita ja normaalikevättä reikäisempiä. Talvella reikien paikkaus ei välttämättä onnistu kunnolla vaan vaatii paremmat, kuivemmat olosuhteet.

Kun reikiintyminen alkaa jollain tieosuudella, tilanne voi kehittyä nopeasti vakavaksi, jo muutamassa päivässä. Väylänpidon ohjauksen päällikkö Tuomas Toivonen toivookin tiellä liikkujilta tarkkaavaisuutta ja varautumista päällystevaurioiden suureen määrään. "Ajonopeutta on syytä tarvittaessa alentaa, ettei esimerkiksi yllättävä päällysteen reikä vioita renkaita, tai ettei reiän nopealiikkeinen väistö yllätä muita tiellä liikkujia. Päällysteet saadaan aikanaan keväällä ja kesällä monin paikoin korjattua, mutta tämä rospuuttoaika kestää tovin."

Päivällä vettä, yöllä jäätä - liikaa vanhalle asvaltille

Lauha talvi on päällysteille rankkaa aikaa. Tien pinta on päivisin märkä ja jäätyy taas yöllä; kumpikin rapauttaa päällystettä omalla tavallaan. ”Märällä pinnalla autojen renkaat iskevät siinä olevaa vettä vanhaan haurastuneeseen tai vaurioituneeseen asvalttiin", selittää tienpidon asiantuntija Juho Meriläinen ja jatkaa: "Yöllä sitten asfalttiin päässyt vesi jäätyessään laajenee ja irrottaa kiviä haurastuneesta asvaltista tai kokonaisia paloja tien pinnasta". Juuri näin on tänä talvena käynyt, ja siksi päällystevaurioita on keväällä runsaasti.

Päällysteitä pystytään uusimaan liian harvoin

Päällysteiden uusimismäärät ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana pudonneet puoleen tienpidon rahoituksen takia ja nyt päällysteiden uusimisvälit ovat liian pitkiä. Päällysteet ovat usein vanhoja ja vaurioituvat siksi huonoissa sääoloissa nopeasti. Tilannetta voitaisiin parantaa päällystysmääriä lisäämällä, mutta tienpidon nykyrahoituksella siihen ei ole mahdollisuutta. "Tämä on valitettavaa, koska nyt olisi hyvä aika päällystää, kun bitumin hinta on alhainen", summaa Meriläinen .

 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta