Hyppää sisältöön

Uusi Ainolan asema palvelee matkustajia joka säällä

Julkaistu 25.3.2024

Uuden Ainolan aseman rakentamisessa on päästy työvaiheeseen, jossa uusia katosrakenteita asennetaan paikoilleen. Laiturikatosten rakentamiseen on tarvittu yli 150 oman erityisalansa ammattilaista. Kokonaisuudessaan laiturikatosten arvioidaan valmistuvan syksyllä.

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa rakennetaan Järvenpään Ainolaan uusi, käyttäjiään nykyistä paremmin palveleva juna-asema. Uuden Ainolan aluekeskuksen yhteyteen valmistuva asema tarjoaa valmistuttuaan matkustajille nykyistä Ainolan seisaketta paremman palvelutason. 

”Ainolan uudella, katetulla laiturilla junan odottaminen on mukavampaa joka säällä”, toteaa Helsinki–Riihimäki-ratahankkeen projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta. 

Laiturin katosrakenteiden rakentaminen on ollut monivaiheinen urakka, johon on osallistunut yli 150 oman erityisalansa ammattilaista. Mukana on ollut muun muassa radanrakentajia, maanrakentajia, paaluttajia, betonityöntekijöitä, sähköasentajia ja teräsosien asentajia.
 

Kattorakenteiden asentaminen on useampien kuukausien työrupeama

Katoksen rakentamiseen liittyy paljon muitakin työvaiheita kuin näkyvä laiturikatos. Työt alkoivat maanrakennustöillä ja paalulaattojen rakentamisella vuoden 2023 kesäkuussa.

Paalulaattojen valmistuttua niiden päälle tehtiin täytöt eli välikerros, eristyskerros ja ratapölkkyjen alle tulevaa sepelitukikerros. Tarvittavien täyttöjen jälkeen vuorossa oli laiturialueen hulevesijärjestelmään rakentaminen sekä laiturikatoksen betonielementtiperustuksien asentaminen.

”Kuukausia kestäneiden työvaiheiden jälkeen olemme nyt siinä tilanteessa, että laiturikatoksen näkyviä osia asennetaan nyt. Työ on vaatinut monen eri alan ammattilaisen työpanoksen”, kertoo projekti-insinööri Linda Ala-Kokko Kreatelta.  

Laiturikatoksen teräsosat asennetaan paikoilleen vaiheittain. Ensin asennetaan pilarit betoniperustuksiin. Seuraavana vuorossa on kattopalkkien asennus ja viimeisenä nostetaan sekundääripalkit poikittain paikoilleen kattopalkkien päälle.

Kun laiturikatoksen teräsrakenteet on asennettu, alkaa sähkö- ja datakaapelointi, kattopellitys ja puurimoituksen valmistelu.

”Laiturikatoksen teräsrakenteet saadaan asennettua maaliskuun aikana, jonka jälkeen alkaa kattopeltien asennus ja alaosan puurimoituksen asennus”, Ala-Kokko sanoo. 

Näyttävä laiturikatos valmistuu syksyllä

Rakentaminen vilkkaan radan läheisyydessä ei tuottanut katosrakentamiselle haasteita. Rakennuttajan huolellisen hankesuunnittelun ansiosta asemalaiturin viereinen raide ei ole vielä käytössä, joten junaliikenne ei ole vaikuttanut katosrakenteiden asentamiseen.

Laiturikatoksen suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota sen ympäristöön. Kaupunkikuvaan sulavasti sopivan Ainolan aseman laiturikatoksen alapintaan tulee näyttävä aaltoileva puurimoitus. 
”Puurimoitus on teknisesti haastava toteuttaa, mutta lopputuloksesta tulee varmasti upea”, Ala-Kokko lupaa. 

Järvenpään Ainolan uudelle asemalle rakennetaan uudet laiturit ja alikulkukäytävä, joka yhdistää laiturit esteettömästi. Aseman alikulkukäytävä toimii myös jalankulku- ja pyöräilytienä Ainolan uuden aluekeskuksen ja Lepolan asuinalueen välillä.

Kokonaisuudessaan laiturikatoksen arvioidaan valmistuvan syksyllä. Uuden aseman itäinen laituri otetaan käyttöön vuoden 2024 loppupuolella, kun itäinen lisäraide valmistuu.

 

 

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024 ja toisen vuosina 2021–2028. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.