Kuva: Josefina Saarnikko
Käytännössä saattoautojen käyttö tarkoittaa sitä, että tietyömaiden liikennevalojen ollessa punaisena, saattoauto ajaa autoletkan eteen ja valon vaihduttua vihreäksi saattoauto ajaa sallittua nopeutta tietyömaan ohi autoletka perässään. Ohittamisen jälkeen saattoauto ajaa tien sivuun ja päästää autoletkassa olevat jatkamaan matkaansa. Tämän jälkeen saattoauto siirtyy tien toiselle puolelle vetämään sinne muodostunutta autoletkaa toiseen suuntaan.
”Kun autot ohittavat tietyömaat saattoauton perässä, yhtenäisenä letkana, ohituksia pystytään rytmittämään ja siten ajoittamaan työmailla niitä toimenpiteitä, jolloin joudutaan työskentelemään lähellä keskisaumaa tai jopa toisen kaistan puolella”, Liikenneviraston työturvallisuuspäällikkö Risto Lappalainen kertoo.
Lisäksi saattoautot vievät ohittavat autot varmuudella tarpeeksi etäältä esimerkiksi tekeillä olevasta asfaltoinnista, jolloin työhön ei tule eksyneiden autoilijoiden aiheuttamaa keskeytystä ja asfalttimassa pääsee jäähtymään kunnolla.
Vaikka saattoauton perässä tietyömaan ohittaminen hieman hidastaakin matkan tekoa, viimevuotisten kokemuksien mukaan autoilijat eivät pitäneet saattoauton perässä ajamista huonona asiana. Päinvastoin autoilijat kokivat, että saattoauto teki ohittamisesta selkeämpää, kun ei tarvinnut itse miettiä, missä saa ajaa. Saattoauton perässä ajaen tietyömaan alennettua nopeusrajoitustakin oli helpompaa noudattaa.
Lisätietoja:
työturvallisuuspäällikkö Risto Lappalainen, p. 029 534 3966 tai [email protected]