Tikkurilassa toteutetaan kesän 2024 aikana ratapihan pohjoispään raide- ja vaihdemuutokset.
”Ratatyöt Tikkurilassa ovat tärkeä osa hanketta. Tikkurilan ratapihan raide- ja vaihdemuutoksilla mahdollistetaan nykyisten kolmen laituriraiteen sijasta neljä laituriraidetta sekä kaukoliikenteen että Riihimäen ja Lahden suunnan lähijunien käyttöön”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta
Tikkurilan kesän työt on jaettu kolmeen vaiheeseen. Huhtikuussa alkanut ensimmäinen vaihe käsittää muutostyöt raiteilla 1 ja 2. Tämän työvaiheen raide- ja vaihdemuutoksia on tehty Tikkurilan ratapihan pohjoispuolella. Työt ovat edenneet suunnitelmien mukaan. Tällä hetkellä tehdään päällysrakennetöitä eli asennettujen vaihteiden ja raiteiden sepelöintiä. Paikoilleen on asennettu myös turvalaitteita ja sähkökaapeleita. Juhannuksen jälkeen alkaa toinen työvaihe, jolloin suljettuina ovat raiteet 2 ja 3.
Syyskuussa alkavassa viimeisessä työvaiheessa ratapihan pohjoispäässä tehdään vaihteistomuutoksia, joiden aikana kehärata on yksiraiteinen. Työt päättyvät lokakuun loppuun mennessä.
Raiteiden mittaus on tarkkaa puuhaa
Toukokuun lopulla alkoi kriittinen työvaihe eli raiteiden tukeminen. Tukeminen tarkoittaa työmenetelmää, jossa raidetta nostetaan ja siirretään niin, että se on suunnitelmassa määritellyn raidegeometrian mukainen eli tarkalleen oikealla paikallaan.
”Raiteiden tukeminen on tärkeää, sillä muuten raiteilla ei voida ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti. Esimerkiksi näillä raiteilla voidaan ajaa jopa 200 kilometrin tuntinopeudella, joten pienikin virhe raidegeometriassa tuntuisi heti junan kyydissä”, kertoo työmaavalvoja Terho Truhponen Rejlersiltä.
Hyvää yhteistyötä liikenteen solmukohdassa
Tikkurilan ratapihalla tehdään töitä tiiviin kaupunkirakenteen keskellä, ja junaliikenne on vilkasta. Ratapihan läpi kulkee noin 500 junaa vuorokaudessa, mutta vilkkaasta työympäristöstä huolimatta ratatyöt ovat edenneet aikataulussaan.
Vuonna 2023 Tikkurilassa vaihdettiin kuusi vaihdetta, ja uusien vaihteiden välille rakennettiin tarvittavat raiteet. Lisäksi tehtiin vaihteiden ja raiteiden vaatimia sähkörata- ja turvalaitemuutoksia.
”Teimme viime vuonna samankaltaisen urakan, josta opimme paljon. Näiden kokemuksien avulla olemme parantaneet suunnitelmiamme ja kehittäneet toimintamallejamme. Kevään töiden sujumisen taustalla on myös toimiva yhteistyö osaavan ja kokeneen urakoitsijan, rakennuttajaorganisaation sekä suunnittelijoiden kanssa”, Truhponen kehuu.
Liikenteen solmukohdassa työskentely ei ole aiheuttanut ylimääräisiä haasteita. Suljetuilla raiteilla on saanut tehdä työtä rauhassa ja turvallisesti.
Tikkurilan muutostyöt ovat välttämättömiä lisäraiteen valmistumiselle
Keravan ja Jokelan välille rakennettavat lisäraiteet lisäävät rataosan kapasiteettia, parantavat rataosan toimintavarmuutta ja mahdollistavat junavuorojen lisäämisen. Myös tavaraliikenteen kilpailu- ja toimintakyky paranee, kun aikataulut vastaavat paremmin asiakkaiden tarpeisiin.
Tikkurilan ratapihan muutostyöt ovat välttämättömiä, sillä ilman niitä Tikkurilan välityskyky jäisi riittämättömäksi muiden hankkeen muutosten myötä.
”Tikkurilan ratapihan muutostöiden myötä varmistamme sen, ettei siitä muodostu lisäraiteiden valmistuessa liikenteelle pullonkaulaa. Siksi muutostyöt on tehtävä juuri nyt”, Parviainen toteaa.
Aikatauluun vaikuttavat myös Vantaan kaupungin muut hankkeet, kuten esimerkiksi Vantaan ratikka, jonka rakentamisen arvioidaan alkavan vuoden 2024 lopulla.
Tikkurilan ratapihan työt valmistuvat kokonaisuudessaan vuoden 2024 aikana. Kesän työt vaikuttavat Tikkurilan asemalla junien lähtölaitureihin, matka-aikoihin ja ajettavien junavuorojen määrään.
“Työt pyritään tekemään mahdollisimman vähin liikennehäiriöin, mutta matkustajien kannattaa silti varata aikaa asemalla liikkumiseen ja oikean lähtölaiturin tarkistamiseen. Tikkurilan asemalla on muutoksista kertovia tiedotteita ja matkustajien kannattaa tarkistaa lähtöraiteet näytöiltä”, muistuttaa Parviainen.
Tikkurilan rakennustyöt ovat osa vaiheittain toteutettavaa Helsinki–Riihimäki-hanketta, jossa lisätään radan kapasiteettia. Tavoitteena on parantaa Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosuuden toimintavarmuutta kasvattamalla sen välityskykyä ja parantamalla sen häiriönsietokykyä.