Hyppää sisältöön

Tieliikennekeskus operoi myös Kalasatamassa – Kaupunkitunnelien turvallisuutta kehitetään yhteisvalvonnan keinoin

Julkaistu 14.6.2018

Liikenneviraston tieliikennekeskus on ottanut operointiin Kalasataman katetun osuuden yhdessä Helsingin poliisin kanssa.

Kuvassa Liikenneviraston liikennekeskuspäällikkö Mika Jaatinen, Helsingin kaupungin liikenteenhallintayksikön päällikkö Marko Mäenpää ja Helsingin poliisilaitoksen ylikonstaapeli Juha-Martti Kettunen.
Kuvassa Liikenneviraston liikennekeskuspäällikkö Mika Jaatinen, Helsingin kaupungin liikenteenhallintayksikön päällikkö Marko Mäenpää ja Helsingin poliisilaitoksen ylikonstaapeli Juha-Martti Kettunen.

Kalasataman katettu osuus on Helsingin tieliikennekeskuksen tuorein ja kenties poikkeuksellisin valvontakohde. Perinteisesti Liikenneviraston tieliikennekeskusten vastuualueeseen on kuulunut vain valtion omistamat väylät, mutta 11. kesäkuuta operointi laajeni ensi kertaa kattamaan myös kaupungille kuuluvan tieosuuden. Tieliikennekeskus operoi Kalasataman osuutta yhdessä Helsingin poliisin kanssa.

Yhteisvalvonnalla kohti tiiviimpää yhteistyötä

Liikennekeskuspäällikkö Mika Jaatisen mukaan Kalasataman katetun osuuden operointi on suuri askel, joka syventää Liikenneviraston ja kumppaniorganisaatioiden yhteistyötä. ”Olemme jatkuvasti tekemisissä esimerkiksi Ilmatieteenlaitoksen, HSL:n ja kaupunkien kanssa, mutta yhteisvalvonta on aivan uusi yhteistyön muoto”, Jaatinen selittää. ”Tieliikennekeskuksella on väylien valvonnasta valtavasti tietotaitoa, jota poliisi ja kaupunki voivat hyödyntää uutta kohdetta operoitaessa.”

Kalasatama on vasta toinen Helsingissä valmistunut joukkoliikenteen käyttämä kaupunkitunneli. Lukuisia suunnitteilla olevia kaupunkitunneleita rakennetaan liikenteen keskeisiin solmukohtiin parantamaan tienkäytön sujuvuutta. Myös Kalasataman katetun osuuden sijainti on henkilöliikenteen kannalta merkittävä – Itäväylällä liikkuu keskimäärin 40 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Nopeampaa reaktiokykyä onnettomuustilanteisiin

Vilkasliikenteisillä teillä onnettomuudet voivat saada aikaan uusia vaaratilanteita ja ruuhkauttaa liikennettä. Itäväylän häiriötilanteilla on suuri vaikutus esimerkiksi Kehä I:n liikenteeseen, sillä väylän kiertoreitit ovat haasteellisia.

Nyt, kun Helsingin tieliikennekeskus ja poliisi valvovat Kalasataman katettua osuutta kellon ympäri, poikkeustilanteisiin osataan reagoida välittömästi. ”Onnettomuuden sattuessa tieliikennekeskus voi sulkea tunnelin, opastaa pelastusajoneuvoja ja seurata tilanteen kehittymistä liikennekameroista”, Mika Jaatinen kertoo.

Jaatinen uskoo valvontayhteistyön laajenevan tulevaisuudessa: ”Yhteen keskukseen keskitetty liikenteenohjaus hyödyttää Helsingin seudun liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta kokonaisvaltaisesti.”


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta