Hyppää sisältöön

Tampere–Jyväskylä-radan suunnitteluttaja Welado Oy:n uusi projektipäällikkö esittäytyy

Julkaistu 10.2.2023

Suunnitteluttajana Väyläviraston Tampere–Jyväskylä-rataosuuden kehittämishankkeessa toimiva Welado Oy on saanut uuden projektipäällikön Elina Ahlqvistin.

Mitä Weladon projektipäällikön toimenkuvaan Tampere–Jyväskylä-radan suunnitteluhankkeessa kuuluu?

Toimin Lahdenperä–Jämsä ratasuunnitelman ja Laihalammin uuden liikennepaikan rakentamissuunnitelman suunnitteluttamisen projektipäällikkönä ja ympäristöasiantuntijana. Vastaan toimeksiantojen suunnitteluttamisen koordinoinnista, hankintojen kilpailuttamisesta sekä suunnitelmien tarkastamisesta. Lisäksi toimin asiantuntijana suunnitteluhankkeen ympäristöasioissa ja yhteyshenkilönä ympäristöviranomaisiin ja sidosryhmiin. Vastaan myös ratasuunnitelman hallinnollisen prosessin sujuvuudesta. 

Millainen on suunnitteluttajan tyypillinen työpäivä?

Tavanomaiseen työpäivääni kuuluu 2–5 Teams-palaveria tilaajien, suunnittelijoiden ja/tai Weladon oman väen kesken. Tärkeää on pitää suunnittelun pyörät pyörimässä ja tehdä sekä tilaajan että suunnittelijoiden työstä mahdollisimman sujuvaa. Näiden lisäksi neuvon muita hankkeita ympäristökysymyksissä ja tie-/ratasuunnitelmien hyväksymisasioissa. Välillä työpöydälleni tulee tarkastettavia suunnitelmia tai viranomaisten lausuntopyyntöjä vastattavaksi. Väylävirasto järjestää paljon koulutuksia, joihin pyrin osallistumaan aina kun on mahdollista.

Miten urapolkusi on kulkenut suunnitteluttajaksi?

Monen mutkan ja äkkikäännöksen kautta ajopuuteoriaa toteuttamalla ja tilaisuuksiin tarttumalla. Alun perin minun piti äitini jalanjälkiä seuraten lähteä Turkuun opiskelemaan lääkäriksi, mutta sirkeäsilmäisen pojan houkuttelemana löysin itseni opiskelemasta yhdyskuntatekniikkaa Tampereen Hervannasta. Valmistuin 90-luvun puolessa välissä keskelle Suomen syvää lamaa ja matkustin sirkeäsilmäisen aviomiehen kanssa pariksi vuodeksi Tokioon työttömyyttä pakoon. Suomeen palattuani tutkin Rambollilla uusiomateriaalien hyötykäyttömahdollisuuksia, josta siirryin A-Insinööreille kymmeneksi vuodeksi maanteiden ja infrahankkeiden suunnittelua vetämään.

Kun jäimme Tampereen raitiotieallianssikisassa kakkossijalle, tartuin Liikenneviraston tarjoamaan vuoden määräaikaiseen pestiin tiesuunnitelmien hyväksymispäätösten valmistelijana. Virastovuoden jälkeen tein jonkin aikaa uusiomateriaalitöitä, kunnes yhden kahvipöytäkeskustelun seurauksena löysin sähköpostistani Weladon työsopimusehdotuksen. Weladolla olen ollut neljä vuotta, ja toimin alussa ympäristö- ja kiertotalousasiantuntijana. Vuosien myötä olen ajautunut yhä syvemmälle ratahankkeisiin ja viime kesänä tarjoutui mahdollisuus lähteä vetämään suunnitteluttajana Lahdenperä–Jämsä-ratasuunnitelmaa ja Laihalammin rakentamissuunnitelmaa. Työssäni jatkan Pekka Huttusen jalanjälkiä, joka on toiminut suunnitteluttajana Lahdenperä–Jämsä yleissuunnitelmassa ja YVA:ssa.

Nykyisessä työssäni pystyn hyvin hyödyntämään kokemuksiani pöydän eri puolilta suunnittelukonsulttina ja tilaajana. Erityisesti pidän suunnitelmien hallinnollisesta läpiviennistä ja hyvän vuorovaikutuksen varmistamisesta. Rataosaamistani vahvistan Väyläviraston ja Tampereen yliopiston Ratasuunnittelun kurssilla.

Mikä on työssäsi haasteellisinta?

Lahdenperä–Jämsä-ratasuunnitelma tunneleineen on mittava suunnitteluhanke, joka tarvitsee viedä läpi erittäin tiukassa aikataulussa. Suunnitteluttajan on varmistettava, että aikataulu pitää. Tämä vaatii suunnittelun kokonaistilanteen ja erityisesti suunnittelun kriittisen polun hahmottamista. Lahdenperä–Jämsä on minun suunnitteluttajaurani ensimmäinen ratasuunnitelma, joten joudun opettelemaan uusia asioita ja tukeutumaan paljon muihin osapuoliin työssäni. Onneksi suunnitteluttamista tekee kanssani rautainen weladolaistiimi ja hankkeessa on pidemmän aikaa mukana olleita ammattilaisia sekä tilaajan että suunnittelijoiden puolelta.

Mitä Tampere–Jyväskylä-radalla suunnitellaan seuraavaksi?

Lahdenperä–Jämsä-ratasuunnittelu ja Laihalammin rakentamissuunnittelu ovat molemmat alkaneet alkuvuodesta ja ne valmistuvat vuoden loppuun mennessä. Suunnittelun lähtötiedoksi olemme hankkineet ja hankkimassa maaperä- ja kalliotutkimuksia.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta