Suomen suurin betoninen siltakansi on pian Riutun sillassa

Julkaistu 21.5.2025

Työmaalla rikotaan tällä viikolla ennätyksiä, kun Riutun sillan kansi valetaan. Siitä tulee Suomen suurin yhtenäisenä valettu betoninen siltakansi kuutioina mitattuna.

Sillan betonikannen valu menossa merellä kulkevalla penkereellä.
Riutun sillan kannen valu oli toisena valupäivänä neljännen välituen kohdalla.

Riutun sillalla työmaan Oulunsalon puoleisessa päässä tehdään tällä viikolla töitä yötä päivää. Sillan kansi valetaan keskeytyksettä, ja kerrallaan yli kaksikymmentä työntekijää yleismiehistä laborantteihin paiskii töitä kahdessa vuorossa viiden vuorokauden ajan. 

Betoni pumpataan siltamuottiin, johon se tiivistetään täryttämällä, ja päälle pumpataan seuraava kerros. 

”On tärkeää, että valu tehdään yhtäjaksoisesti. Jos valussa ei saada uutta kerrosta tuoreen betonin päälle, siihen jää sauma”, työnjohtaja Ville Määttä GRK Suomi Oy:sta kertoo.  

Välitukien kohdat ovat valun kannalta kriittisimmät, Määttä sanoo. Niiden kohdalla valulle tulee syvyyttä neljä metriä ja ympärillä on paljon terästä sekä jänne- ja jäähdytysputkia. Välitukien väliin valetaan poikkipalkit. ”Välituet ovat valun onnistumisen kannalta tarkka paikka.” 

Sillan teräsraudoitusten välissä kulkee pituussuuntaisia putkia.
Kannen raudoitusten lomassa kulkevat jänneputket, joiden sisälle jännevaijerit asennettiin ennen valua. Kuva tammikuulta 2025.

Suunnittelua ja varautumista 

Työ on suunniteltu tarkasti etukäteen. 

”Kaiken pitää olla jouhevaa. Kulkuteiden on oltava hyviä ja betoniauton tiedettävä aina, mihin mennä, ettei kuormille tule turhaa odottelua. Viivytykset kertaantuvat, ja sitten homma ei olekaan viidessä vuorokaudessa valmis.” 

Suunnitella on saanutkin, sillä alueella kulkee betonia tuovien autojen lisäksi kolme valuryhmää, työnjohtoa, laborantti ja yleismiehiä. Laborantti ottaa betonista määrätyin väliajoin näytteitä, joista tutkitaan sen ilmamäärä, painuma ja leviämä. Kun tulokset ovat vaadittujen raja-arvojen sisällä, voidaan betoni pumpata muottiin. Lisäksi valumassasta tehdään koekappaleita, joista myöhemmin testataan puristuslujuudet.  

Yleismiehet vastaavat suurelta osin siitä, ettei valu keskeydy: sähköä on tultava ja valun jäähdytyksen toimittava koko ajan. Sillan kannen raudoitusten lomaan on asennettu muoviputkia, joissa kulkee vettä jäähdyttämässä ympäröivää betonimassaa. Ilman jäähdytystä kovettuvan betonin lämpötila nousee niin korkeaksi, että sen lujuus ja pitkäaikaiskestävyys kärsivät. Jäähdytysputket injektoidaan eli täytetään sementtimassalla valun jälkeen. 

”Kaikkeen on varauduttu. Löytyy varakalustoa ja -betoniasemaa. Kalustorikkojen takia ei tule viivästystä.”

Siltatyömaalla käynnissä kannen betonivalu. Sillan vieressä useita betoni- ja pumppuautoja. Taustalla merta.
Valua on tekemässä kerralla kolme valuryhmää.

Loppuhuipennus 

Kun Riutun silta valmistuu, sille jäävät kakkoseksi 500 metriä pitkät Laitaatsalmen sillat Savonlinnassa. Niissä on ollut tähän asti tilavuudeltaan Suomen suurimmat valetut betoniset siltakannet. 

Kannen valu on loppuhuipennus Riutun sillan rakentamiselle. Määttä arvelee, että tämän viikon valutyö on hänen urallaan ainutkertainen.  

”Harvemmin tämän kokoluokan valuja tulee. On hyvät fiilikset, että saa olla matkassa tekemässä tällaista.” 

Suomen suurin 

  • valmiin siltakannen pituus on 737 metriä ja leveys 10,2 metriä 
  • 7 300 kuutiometriä eli yli 800 kuormaa betonia 
  • viisi vuorokautta töitä kahdessa vuorossa 
  • parikymmentä henkilöä töissä kerrallaan 
  • kolme betonipumppua ja kolme valuryhmää töissä koko ajan