Koronapandemia havahdutti globaalien lähes äärimmilleen viritettyjen logistiikkaketjujen haavoittuvuuteen. Suorat vaikutukset satamiin jäivät lopulta varsin vähäisiksi. Haasteita aiheutui mm. säännöllisen kannattavan linjaliikenteen turvaamisesta, sillä Suomen ulkomaankaupan kuljetukset perustuvat vahvasti säännöllisiin roro-liikenteen vakiovuoroihin, joissa on yhdistetty sekä matkustaja- että tavaraliikenne samoille aluksille palvelutason parantamiseksi. Nyt matkustajaliikenne loppui joksikin aikaa lähes täysin.
Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on puolestaan johtanut osin koko Itämeren alueella alusliikenteen uudelleen reitityksiin, kun käynnit Venäjän satamissa on monilta varustamoilta jääneet pois ja venäläisten alusten pääsy EU:n satamiin on kielletty.
Tavaravirrat Suomen ja Venäjän välillä ovat tyrehtyneet ja korvautuneet uusilla tavaravirroilla, pitkälti merikuljetuksina. Venäjän transitoliikenne Suomen satamissa on vähentynyt merkittävästi. Muutokset näkyvät voimakkaasti tietyissä suomalaisissa satamissa, toisaalla on tietyissä tavararyhmissä ja -volyymeissä rajuakin pudotusta, toisaalta on tullut täysin uusia virtoja. Lopulta sota onkin vaikuttanut pandemiaa enemmän meriliikenteen tavaravirtoihin.
Niin koronapandemia kuin Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ovat kuitenkin havahduttaneet siihen, kuinka yhdessä yössä voi tilanteet muuttua rajusti. Huolet ja niihin varautuminen – olivat ne sitten geopoliittisia, pandemian kaltaisia, viennin ja tuonnin tasapainoa heiluttavia tai esim. yht’äkkisistä tullimuutoksista johtuvia – nousevatkin vahvasti esille satamatoimijoiden haastatteluissa.
Resilienssin, kyberturvallisuuden ja erilaisten turvallisuusasioiden merkitys on kasvanut kaikilla toimijoilla. Meriliikenteen turvallisuutta heikentävät GNSS-häiriöt Suomenlahdella ovat jatkuvia, erilainen hybridivaikuttaminen on lisääntynyt ja olemme joutuneet todistamaan useita merikaapelikatkoja. Turvallisuuden ja ympäristön kannalta huolia nostattaa myös se, kun monien länsimaisten varustamojen lopetettua Venäjän kuljetuksia, on operointi siirtynyt pitkälti kansainvälisen varjolaivaston käsiin Itämerellä.
Satamien ja merenkulun rooli huoltovarmuudessa ja sotilaallisessa liikkuvuudessa on keskeistä etenkin Suomessa. Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyksien myötä kansainväliset sotaharjoitukset ovat Suomessa lisääntyneet ja myös useilla satamilla on ollut niissä keskeinen rooli. Osana harjoituksia on opeteltu sotilaallisen liikkuvuuden toimintaa ja tarpeita mahdollisissa poikkeustilanteissa sekä rakennettu siihen tarvittavia yhteistoiminnan rakenteita. Samalla on erittäin tärkeää sovittaa yhteen sekä siviililiikenteen, että sotilaallisen rauhanajan toiminnan tarpeet.
Konttiliikenteen häiriöt ovat osaltaan vaikuttaneet roro- ja traileriliikenteen kasvuun konttiliikenteen vähetessä. Voitaneen jopa puhua jonkinlaisesta trailerisaatiosta (Through-trailer shipping).
Toimintaympäristön isoista haasteista huolimatta meriliikenne ja logistiikka ovat sopeutuneet yllättävänkin nopeasti muutoksiin. Haasteet kuitenkin jatkuvat, minkä takia toimijat joutuvat sietämään epävarmuutta jatkossakin.
Lisätietoja:
Janne Kojo, asiantuntija, liikennejärjsestelmä, Väylävirasto
Marko Mäenpää, erityisasiantuntija, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Artikkeli on julkaistu alun perin Baltic Transport Journal-lehdessä 5/2025.