Hyppää sisältöön

Suomen ja Venäjän raja-asema Vainikkalan vaativa turvalaiteprojekti onnellisesti maaliin

Julkaistu 08.11.2018

Suomen ja Venäjän välisen henkilö- sekä tavaraliikenteen merkittävin raja-asema sai uudet turvalaitteet. Noin 21 miljoonan euron hanke sujui suunnitelmien mukaan ja nyt ratapihan raiteistoa voidaan kehittää tehokkaammaksi.

Turvalaitejärjestelmän käyttöönotto Vainikkalan henkilö- ja tavara-asemilla kesti kuusi viikkoa. Rajan ylittävät liikennemäärät, alueeltaan suuri ratapiha ja muutoksen laajuus olivat niin suuret, että totaalikatkoon ei ollut mahdollisuutta, vaan työt tehtiin liikenteen seassa. ”Onnistuneen suunnittelun ansiosta käyttöönotto saatiin toteutettua liikenteen ehdoilla. Työvaiheita tehtiin raide kerrallaan”, kertoo projektipäällikkö Sakari Nieminen.

Täysin palvellut 1970 luvun reletekniikka uusittiin ohjelmoitavalla järjestelmällä, jonka toimitti rautateiden turvalaitetoimituksiin erikoistunut Mikkeliläinen Mipro Oy. ”Turvalaitetöiden yhteydessä Vainikkalan raiteiston jatkokehitys mahdollistaa kauko-ohjauksen. Liikenteelle uudistus merkitsee toimintavarmuutta, kun raiteistoa voidaan käyttää monipuolisemmin ja tehokkaammin”, Nieminen kuvailee.

Vainikkalan turvalaitejärjestelmä uudistettiin osana Itä-Suomen ratapihojen turvalaiteuudistuksen korjausvelkahanketta. Työt käynnistyivät 2016.

Laajempi turvalaitteiden uusiminen jatkuu Riihimäki-Tampere rataosan käyttöönottotarkastuksilla jo tulevana lauantaina 10.11.

Lisätietoa:
Projektipäällikkö Sakari Nieminen +358 295 34 3825

 

 

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta