Hyppää sisältöön

Suomen ja Ruotsin välillä isoja eroja liikenneverkkoon panostamisessa

Julkaistu 9.6.2014

Liikennevirasto ja liikenneverkon käyttäjät ovat tilanneet Pellervon taloustutkimus PTT:ltä selvityksen Suomen liikenneverkon toimivuudesta ja rahoituksesta. Selvityksen perusteella Ruotsi on panostamassa liikenneverkon kunnossapitoon noin 30 prosenttia enemmän kuin Suomi verrattuna kansantuotteeseen ja kuljetussuoritteeseen. Ruotsi investoi tulevina vuosina yli 2,3 miljardia, kun Suomessa taso putoaa alle 400 miljoonaan.

Suomen Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen tapasi Ruotsin Trafikverketin pääjohtajan Gunnar Malmin kesäkuun alussa Tukholmassa. Pääjohtajat keskustelivat Suomen ja Ruotsin liikennerahoituksen tasoerosta ja Suomessa julkaistusta tutkimuksesta.

"Ruotsissa käytetään suurempi prosenttiosuus kansantuotteesta liikenneinfraan ja maassa on pitkäjänteistä liikennepolitiikkaa tukeva päätöksentekojärjestelmä. Meillä Ruotsissa liikennepolitiikan aikajänne on 12 vuotta. Liikenne ja infrastruktuuri nähdään satsauksena tulevaisuuteen, ihmisten hyvinvointiin ja elinkeinoelämän kilpailukykyyn", toteaa Ruotsin Trafikverketin pääjohtaja Gunnar Malm.

"Olemme hyvin huolissamme Suomen liikenneverkon kunnosta. Nykyrahoituksella korjausvelka tulee edelleen lisääntymään", sanoo Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen.

Selvitystyö jatkuu syksylle 2014. Tilaajina ovat Elinkeinoelämän keskusliitto EK, SAK, STTK, MTK, Rakennusliitto, Veturimiesten liitto ja Raideammattilaisten yhteistyöjärjestö JHL, AKT, Metsäteollisuus, Infra ry, SKOL, MaRa ja SKAL.

 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta