Hyppää sisältöön

Rantaradan ratatyöt jatkuvat kesällä – tekeillä nykyistä turvallisempi ja nopeampi rataosa

Julkaistu 01.05.2018

Rantaradan (Helsinki–Turku) viime vuonna aloitettuja ratatöitä jatketaan vielä tämän ja ensi vuoden ajan. Kolmivuotisen projektin yksi kiivaimmista työvaiheista ajoittuu kesä–elokuulle, jolloin kaukojunien matka-ajat pitenevät nopeusrajoitusten vuoksi. Matkustajien kärsivällisyys kuitenkin palkitaan: lopputuloksena on turvallisempi ja nopeampi rataosa.

Rantaradan rakenteet alkavat olla elinkaarensa päässä. Radan toimivuuden varmistamiseksi Liikennevirasto tekee merkittäviä korjaustoimenpiteitä radan päällysrakenteeseen, siltoihin, kuivatukseen ja vakavuuteen. Monet korjaustyöt ajoittuvat kesälle 2018.

”Hankkeessa on kyse ennen kaikkea radan toimivuuden ja liikenneturvallisuuden varmistamisesta”, kertoo rakentamisen aluepäällikkö Erkki Mäkelä Liikennevirastosta.

Kesällä Rantaradan työt hidastuttavat matkantekoa erityisesti Kirkkonummen ja Karjaan välillä. Nopeusrajoituksia on syksyyn saakka jonkin verran myös Karjaan ja Salon välillä.

”Rantaradan työt sovitetaan yhteen muun junaliikenteen ja ratatöiden kanssa. Olemme esimerkiksi ottaneet huomioon VR:n toiveet parhaamme mukaan”, Mäkelä toteaa ja jatkaa: ”Emme kuitenkaan harmillisesti selviä ilman matka-aikoja pidentäviä nopeusrajoituksia, sillä ratatöitä on mahdollista tehdä vain silloin, kun maa on sula. Matkustajien kärsivällisyys kuitenkin palkitaan, sillä lopputuloksena on turvallisempi ja nopeampi rataosa."

Kun korjaukset ovat valmiit, Rantarata on nykyistä turvallisempi. Myös rataosan häiriösietokyky paranee, sillä junien nopeuksia voidaan nostaa.

Ratatöistä johtuvien nopeusrajoitusten ennustetaan hidastavan matka-aikoja Turun ja Helsingin välillä noin 0–24 minuuttia. Käytännössä VR aikaistaa Turusta Helsinkiin lähtevien juniensa lähtöaikaa 4–15 minuuttia. Vastaavasti Helsingistä Turkuun mentäessä junat saapuvat 17–24 minuuttia nykyistä myöhemmin. Lisätietoja VR:n sivuilta.

Hanke on aloitettu jo vuonna 2017. Tämän hetken kokonaisrahoitus on 37 miljoonaa euroa, joista perusväylänpidon rahoitusta on 20,4 miljoonaa. Loput rahat tulevat korjausvelka- ja 364 -rahoituksista.

Lisätietoja

rakentamisen aluepäällikkö Erkki Mäkelä, p. 029 534 3822, [email protected]

 

Liitteet

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta