Raaseporin Pohjan kääntösillan päällä kulkeva rata sähköistetään, vesiliikenne pääsee ohittamaan sillan vastaisuudessakin
Julkaistu 23.2.2022 10.06
Karjaa–Hanko-ratavälin sähköistysurakka on käynnissä. Eräs erikoinen kohde sähköistysurakassa on Pohjan kääntösilta Raaseporin Tammisaaressa. Rata sähköistetään myös kääntösillan osalta, ja ajolangat kääntyvät sillan mukana. Sähköistysurakan työt kääntösillalla toteutetaan pääosin veneilykauden ulkopuolella. Sähköistysurakalla ei ole vaikutusta sillan kääntämiseen, ja vesiliikenne pääsee ohittamaan kääntösillan vastaisuudessakin.
Kääntösilta on tarpeen silloin, kun sillan alikulkukorkeus ei riitä vesiliikenteen tarpeisiin. Kääntösillan alla on yksi pilari, joka mahdollistaa sillan kääntämisen 90 astetta akselinsa ympäri vaakasuunnassa. Sillan avauduttua alus pääsee kulkemaan esteettä vesiväylän läpi, jonka jälkeen silta kääntyy takaisin paikoilleen. Kääntösillat toimivat joko hydraulisesti tai sähköllä.
Pohjan silta on rautatien kääntösilta Raaseporin Tammisaaressa. Silta on tarkoitettu vain raideliikenteelle. Vesiliikenteen käyttäjät tilaavat sillan avaamisen etukäteen, jotta vesiliikenteen aikataulut voidaan sovittaa yhteen raideliikenteen tarpeiden kanssa. Pohjan kääntösilta on 55 metriä pitkä, ja sen alla kulkeva laivaväylä on 22 metriä leveä.
Väyläviraston tilaama Karjaa–Hanko-ratavälin sähköistysurakka on käynnissä. Myös Pohjan kääntösilta tullaan sähköistämään osana hanketta. ”Pohjan sillalle asennetaan sähköratarakenteita, esimerkiksi pylväitä ja ajolankoja, jotka kääntyvät sillan avautuvan osan mukana. Vesiliikenne pääsee vastaisuudessakin ohittamaan sillan normaalin tapaan. Sähköistystyöt sillan kääntyvällä osalla aikataulutetaan vilkkaimman venekauden ulkopuolelle”, täsmentää projektipäällikkö Harri Sakki Väylävirastosta.
Lisätietoja:
Väylävirasto, projektipäällikkö Harri Sakki, puh. 029 534 3211, [email protected]
Seuraa hanketta:
https://vayla.fi/hyvinkaa-hanko
Väyläviraston Hyvinkää–Hanko-radan sähköistys ja tasoristeyksien parantaminen -hankkeessa sähköistetään 149 kilometriä pitkä, yksiraiteinen Hyvinkää–Hanko-rata ja parannetaan yhteysvälin tasoristeyksien turvallisuutta.
Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta