Hyppää sisältöön

Projektipäällikkö Timo Hirvasmaa: Siltojen rakentamista rautaisella ammattitaidolla

Julkaistu 12.10.2022

Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltahankkeen rakennusvaiheen aloittaminen lähestyy hyvää vauhtia. Hankkeen allianssikumppani Kreate Oy:n projektipäällikkö Timo Hirvasmaa huolehtii osaltaan siitä, että piuhat pysyvät hanskassa ja kokonaisuus etenee suunnitelman mukaisesti.

”Vastuullani on erityisesti projektin tavoitteiden saavuttaminen, eli tärkeimpinä asioina huolehdin hankesuunnitelman mukaisesta työskentelystä sisältäen aikataulun, laadun ja kustannusten seurannan” kertoo Hirvasmaa.

Siltahankkeen tavoitteena on turvata ainoan maantieyhteyden säilyminen entistä parempana Paraisille ja Turunmaan saaristoon. Hanke myös tukee Paraisten elinkeinoelämän ja maankäytön kehittämistä sekä lisää liikenteen turvallisuutta ja asumisviihtyisyyttä.

Hirvasmaa on varsinainen siltarakentamisen konkari, sillä erilaisia siltoja on tullut rakennettua jo vuodesta 1991. Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen rakentaminen on kuitenkin myös kokeneemmalle tekijälle erityinen ja hieno tilaisuus.

”Uudet hankkeet innostavat aina, mutta tämä siltahanke on kyllä ainutlaatuinen ja harvinainen. Tuskin on itselleni kertaakaan tullut vastaan tällaista allianssia, jossa rakennetaan kaksi suurta siltaa – kyllä varmasti se innostaa kaikkia tässä hankkeessa”, iloitsee Hirvasmaa.

Kuvassa Timo ja toimistokoira Elsa hankkeen projektitoimistolla. Seinälle on kiinnitetty hankkeen rakennussuunnitelmat.

Rakentamista yhteistyössä ja kokeneella otteella

Kreate toimii hankkeen allianssikumppanina rakentajana. Siltahanke on Hirvasmaan mukaan yksi Kreaten suurimmista siltahankkeista, joka työllistää kokonaisuudessaan parikymmentä Kreaten työntekijää ja noin 90 alihankkijaa.

”Kreate tuo hankkeeseen nimenomaan sillanrakentamisosaamista, sillä olemme valtakunnan kärkiluokkaa siltojen rakentamisessa. Osaamisemme on vaativissa ja erittäin vaativissa siltarakenteissa ja se on varmasti yksi syy sille, miksi olemme tässä allianssissa mukana”, Hirvasmaa kertoo. 

Allianssimallissa niin tilaaja, rakentaja kuin suunnittelijatkin sitoutuvat yhteisiin tavoitteisiin heti urakan alkuvaiheessa. Yhteistyökumppanit työskentelevät saman pöydän ääressä heti alusta alkaen. Hirvasmaan mukaan yhteisessä projektitoimistossa jaetaan tietoa, suunnitellaan töitä ja tehdään päätökset yhdessä.

”Allianssiyhteistyö on sujunut tähän mennessä erittäin hyvin. Olemme jo nyt löytäneet paljon hyviä ja kustannustehokkaita ratkaisuja, kuten on tarkoituskin”, sanoo Hirvasmaa tyytyväisenä.

Maisemakuva Kirjalansalmen nykyiseltä sillalta. Uusi silta rakentuu vanhan sillan viereen.

Siltojen suuri koko ja kaunis ulkomuoto innostavat 

Syksyn aikana hankkeessa ryhdytään valmistelemaan työmaa-alueita, jotta siltojen rakentaminen saadaan sujuvasti käyntiin. Työmaa-alueiden valmisteluun kuuluu Hirvasmaan mukaan muun muassa työmaateiden tiejärjestelyjä, puuston kaatoa sekä työsiltojen pystyttäminen, jotta siltojen tukirakenteita päästään rakentamaan. Vedenalaisten tukirakenteiden työstäminen onkin yksi siltojen haastavimmista työvaiheista.

”Hankkeessa tehdään vaativia rakenteita, kuten vedenalaisia anturoita, syvälläkin vedenpinnan alapuolella, joten niiden kanssa tulee vähän jumppaa”, toteaa Hirvasmaa.

Projektipäällikölle palkitsevaa on, kun veden alta päästään pinnalle ja rakentamisen tuloksia pääsee vihdoin näkemään konkreettisesti omin silmin. 

”Sellainen mielekäs näky on, kun paalukone lähtee pois työmaalta ja ollaan vedenpinnan yläpuolella. Työn tulokset tulevat sillä tavalla näkyvämmäksi”, Hirvasmaa pohtii.

Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen uusien siltojen näyttävä ulkonäkö sekä luonnonkaunis ympäristö tekee työn teosta erityistä ja innostavaa.

”Hankkeen sillat ovat isoja ja komeita, ja ne ovat todella hienolla ja kauniilla paikalla, joten sekin antaa motivaatiota töihin”, kehuu Hirvasmaa.

​​


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta