Hyppää sisältöön

Projekti-insinööri Marja Mattinen: Hankkeen piuhat pysyvät kasassa monipuolisella kokemuksella ja uteliaalla asenteella

Julkaistu 22.12.2022

Kuinka Kirjalan- ja Hessundinsalmen siltahankkeen eri kokonaisuuksia hallitaan ja sovitetaan yhteen? Kreaten projekti-insinööri Marja Mattinen huolehtii sekä hankkeen talousasioista että osallistuu muun muassa hankkeeseen liittyviin liikennejärjestely- ja ympäristöryhmiin.

”Laskutus- ja kustannustenseuranta on yksi iso asia, josta hankkeessa huolehdin. Näiden lisäksi osallistun esimerkiksi liikenne-, ympäristö- sekä väylä- ja georyhmiin, joissa tehtävänkuvani vaihtelee. Olen siis monessa mukana”, kertoo Mattinen.

Monipuolinen kokemus isoista väylähankkeista on projekti-insinöörin tehtävissä eduksi. Karttunut kokemus takaa sen, että projektin vaiheet pysyvät hallussa ja erilaiset näkökulmat tulevat huomioiduksi.

”Olen ollut mukana muutamissa isoissa väylähankkeissa aikaisemmin, jotka antavat hyvän pohjan suuressa siltahankkeessa toimimiseen. Kokemuksen myötä hahmottaa paremmin hankkeen rakenteen, sen etenemisen ja erilaiset vaiheet. Lisäksi Kirjalan- ja Hessundinsalmen siltahankkeessa on mukana monia toimijoita, kuten Kaarinan ja Paraisten kaupungit sekä viranomaisia, joiden huomioiminen on myös tärkeää”, Mattinen jatkaa.

Kuluneen syksyn aikana hankealueella aloitettiin ensimmäiset työt, kuten työmaatukikohdan ja työsiltojen rakentaminen. Työsiltojen sekä varsinaisten siltojen paalutus- ja louhintatyöt jatkuvat vielä vuoden 2023 puolella.

”Suomen mittakaavassa Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen sillat ovat poikkeuksellisia, ja on todella hienoa, että olen päässyt hankkeeseen mukaan.”

Palkitsevinta monipuolisuus ja uuden oppiminen

Projekti-insinöörin työssä Mattista innostaa etenkin työn vaihtelevuus ja monipuoliset mahdollisuudet. Reilun 30 vuoden kokemus infrahankkeista ei pääse painamaan, sillä jokaisella hankkeella ja työmaalla on aina omat erityispiirteensä, jotka tekevät työstä hieman erilaista.

”Jokaisessa hankkeessa tulee ottaa uusia asioita huomioon, koska yksikään rakennuskohde ei ole täysin samanlainen. Vaihtelevuus motivoi minua paljon, sillä jokaisesta urakasta myös oppii ja tarttuu mukaan jotain uutta”, Mattinen pohtii.

Mattinen on aikaisemmin työskennellyt etenkin maanrakentamisen parissa, joten Kirjalan- ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen tuo työhön taas uusia tuulia. Lisäksi hankkeen toteuttaminen allianssimallilla on Mattiselle uusi kokemus. Yhteistyö allianssikumppaneiden kesken on projekti-insinöörin sanoin sujunut tähän mennessä oikein mallikkaasti.

”Se, että on saanut olla ihan alusta asti mukana hankkeen suunnittelutyössä ja seurata sitä lähietäisyydeltä, on ollut hyvin mielenkiintoista ja antoisaa”, sanoo Mattinen.

Nainen, työpöytä, tietokone ja tietokoneen näyttöjä.

Marja työn touhussa hankkeen toimistolla.

Näkyvät tulokset ja uudet kokemukset innostavat – sekä töissä että vapaa-ajalla

Tulevalta Mattinen odottaa etenkin varsinaisten siltojen rakentamista ja erilaisten työvaiheiden näkemistä konkreettisesti omin silmin.

”Siltojen rakentaminen on niin erilaista kuin maanrakentaminen, että paljon on sellaisia työvaiheita, jotka olen nähnyt vain paperilla. Esimerkiksi köysien asennukset Kirjalansalmen vinoköysisillalle on varmasti kiinnostava vaihe nähdä omin silmin”, Mattinen pohtii.

Uteliaalla ja monesta innostuvalla projekti-insinöörillä on myös vapaa-ajallaan monta rautaa tulessa. Hyvää vastapainoa kiireiselle työlle tuo esimerkiksi jooga, neulominen, kaikenlainen ulkona liikkuminen ja suomenhevosen rapsuttelu.

”Olisin kauhean innostunut jatkamaan vielä kuntonyrkkeilyn alkeita, mutta vähän täytyy näitä harrastuksiakin valikoida, kun vuorokaudesta meinaa tunnit loppua kesken”, nauraa Mattinen.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta