Hyppää sisältöön

Pitkää ikää, Suomen rautatiet!

Julkaistu 26.1.2012

Hämeenlinnan Verkatehtaalla pidettiin 24.–25.1. Rata 2012 -seminaari, jonka myötä alkoi 150 vuoden ikään ehtineiden rautateidemme juhlavuosi.

Seminaarin aluksi pidettiin mediatilaisuus, jossa Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala kertoi nykypäivän monista vaateista, kuten lähiliikenteen kilpailun sallimisesta ja ratojen kunnossapitohaasteista. Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Tapani Hellstén puhui rautatien merkityksestä kaupungille. – Alkuvaiheessa rautatiellä ei ollut isoa merkitystä Hämeenlinnan kehittymiselle, mutta myöhemmin on ollut, samoin kuin moottoritiellä, hän kertoi.

Varsinainen seminaari alkoi Tervalan avauspuheenvuoron jälkeen liikenneministeri Merja Kyllösen puheella. Hän peräänkuulutti Suomen rataverkolle pitkän tähtäyksen investointiohjelmaa. Kiireellisimpänä kehittämisinvestointina hän pitää liikenteen ohjausjärjestelmän uusimista. Rautatieliikenteen ongelmien pitkäjänteinen ratkaiseminen on Kyllösen ministerikauden yksi tärkeimmistä tehtävistä. – Rautatiemyönteinen hallitus on tällä hetkellä tosiasia, hän totesi ja kiitti kaikkia niitä, jotka ovat omalla panoksellaan vaikuttaneet Suomen rautatieliikenteen kehittämiseen.

Seminaari jatkui Tapani Hellsténin, EIM:n (European Rail Infrastructure Managers) Monika Heimingin, VR:n toimitusjohtaja  Mikael Aron, LVM:n ylijohtaja Minna Kivimäen ja Talvivaaran Kaivososakeyhtiön toimitusjohtaja Pekka Perän puheenvuoroilla. Tilaisuudessa puhuivat myös Petri Varsta Aalto-yliopistosta, Päivi Timonen Kuluttajatutkimuskeskuksesta, Harri Andersson Turun yliopistosta, Reijo Lehtinen Pro rautatiestä sekä Harri Yli-Villamo, Tiina Tuurnala ja Anne Herneoja Liikennevirastosta. Myöhemmin seminaarissa oli tarjolla lukuisia rinnakkaisluentoja, joita vieraat saivat käydä kuuntelemassa oman mielenkiintonsa mukaan.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta