Hyppää sisältöön

Pasilan asemanseutu muuttuu vauhdilla

Julkaistu 27.7.2016

Pasilan asemanseutu on jo pitkään ollut rakennustyömaata ja tahti vain kiihtyy. Pasilan ratapihalle rakennetaan uusi raide ja asemalaituri, mutta myös täysin uusi rautatieasema. Eikä tässä kaikki, vaan vuoteen 2020 mennessä nykyisen työmaan kohdalla sijaitsee Suomen suurin kauppakeskus, hotelli sekä asuintaloja.

Tripla-projektin tämän hetkisessä vaiheessa rakennetaan maan alle jäävää pysäköintilaitosta ja tehdään perustuksia tulevia raiteita ja rakennuksia varten. Tämän vuoksi tanner tömisee useaan kertaan päivässä, kun työmaalla räjäytellään.

”Räjäytyksiä on noin 2-6 päivässä. Sellaisien räjäytysten ajaksi, jotka tehdään sillan ja rautatieaseman läheisyydessä, liikenne sillalla keskeytetään”, kertoo sillan liikenteenohjausta tekevä Seppo Laaksonen.

”Rautatieliikennettä haittaavat räjäytykset pyritään tekemään yöaikaan. Joitakin tällaisia räjäytyksiä on toki pakko tehdä päivälläkin ja ne sovitetaan yhteistyössä rautatieliikenteenohjauksen kanssa sellaisiin väleihin, että junaliikenteelle koituu niistä mahdollisimman vähän haittaa”, Laaksonen jatkaa.

Pasilan rautatieasemaa korvataan väliaikaisella asemalla

Myllerrys vaikuttaa myös rautatieaseman ympäristöön ja asemaa käyttävien ihmisten elämään. Asemasta on jo lähes täysin purettu itäinen siipi. Aseman keskiosan ja muiden jäljellä olevien rakenteiden purkaminen aloitetaan kesällä 2017.

Väliaikainen rautatieasema rakennetaan nykyisen aseman pohjoispuolelle laitureiden päälle. Arvio on, että väliaikainen asema on käytössä vuodenvaihteessa. Väliaikaiselta asemalta pääsee laitureille ja Ratapihantielle hisseillä tai portaita pitkin.

Täysin uusi rautatieasema valmistuu vuonna 2019.

Pasilan läntinen lisäraide

Pasila on Suomen toiseksi vilkkain rautatieasema. Sen kautta kulkee nykyisin arkipäivinä yli tuhat junaa ja yli 60 000 matkustajaa. Pääkaupunkiseudun asukasmäärän arvioidaan kasvavan lähivuosikymmenien aikana 400 000 hengellä. Tämä vaikuttaa myös siihen, että vuonna 2035 Pasilan asemalla arvioidaan olevan päivittäin 100 000 junamatkustajaa.

Nyt rakennettava lisäraide kasvattaa Pasilan aseman laiturikapasiteettia, mahdollistaa junavuorojen lisäämisen ja siten sujuvoittaa liikennettä. Liikennöinti Pasilassa vaikuttaa koko Suomen junaliikenteeseen. Tavaraliikenteenkin häiriöt vähenevät kun matkustajajunien täsmällisyys paranee. Lisäksi raideliikenne on ympäristöystävällinen ja tehokas joukkoliikennemuoto.

Läntinen lisäraide on viimeinen Pasilaan mahtuva raide ja laituri. Sen jälkeen kaikki maanpäällinen tila on käytetty.

Tripla-kioskista lisätietoa

Pasilan nykyisen aseman ja sillan kupeessa on Tripla-projektin rakentajan YIT:n infopiste, johon kuka tahansa voi poiketa kysymään lisätietoja ja seuraamaan, mitä työmaalla tapahtuu. Infopisteessä on nähtävillä pienoismalli ja havainnekuvia siitä, miltä Keski-Pasila näyttää vuonna 2020, kun rakentaminen on saatu päätökseensä.

Tripla-kioski on auki arkisin klo 7-15 elokuun loppuun.

Lisätietoa löytyy myös seuraavien linkkien takaa: Liikennevirasto.fi, YIT.fi/tripla sekä uusipasila.fi.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta