Hyppää sisältöön

Pääradan turvalaitteiden uusiminen hyvässä vauhdissa

Julkaistu 27.4.2017

Liikennevirastolla on meneillään mittavia turvalaitteiden uusimishankkeita eri puolilla Suomea. Yksi suurimmista tehdään Riihimäki-Tampere-rataosalla. Hankkeen valmistuessa vuonna 2018 pääradalle saadaan mahtumaan enemmän junia.

Riihimäki-Tampere-rataosan turvalaitteiden uusimishanke aloitettiin viime kesänä ja valmista tulee syksyllä 2018. Tälle 110 kilometriä pitkälle osuudelle tehdään kymmeniä uusia kaapelireittejä, vedetään kaikkinensa tuhat uutta kaapelia ja asennetaan 350 opastinta.

Hankkeen kokonaisarvo on 59 miljoonaa euroa.  Sen suurimpana yksittäisenä toimittajana on 35 M€ sopimuksella Siemens-VR Track -työyhteenliittymä, jonka vastuulle kuuluu uuden turvalaitejärjestelmän rakentaminen. Lisäksi rakennetaan uusia kaapelireittejä ja tehdään opastimien ja laitekaappien perustuksia erillisillä sopimuksilla. Uuden järjestelmän käyttöiäksi arvioidaan vähintään 25 vuotta.

”Nykyiset laitteet ja järjestelmät ovat 1990-luvulta. Ne ovat vielä käyttökelpoisia noin viisi vuotta, mutta koska varaosien ja korjaustaitoisten henkilöiden löytäminen alkoi olla hankalaa, tätä kohdetta esitettiin korjausvelkaohjelmaan. Normaalin perusväylänpidon rahoituksen puitteissa tämän laajuista uusintaa olisi ollut mahdotonta saada työohjelmaan”, kertoo hankkeesta vastaava projektipäällikkö Juha Lehtola Liikennevirastosta.

”Uutta rakennetaan vanhan rinnalle. Kun uudet turvalaitteet toimivat sataprosenttisesti, vanhat puretaan pois”, Lehtola jatkaa.

Päärata on Suomen vilkkaimmin liikennöity rataosa, joten sen varrella suoritettavia ratatöitä tehdään liikenteen ehdoilla, öisin ja viikonloppuisin. Tavoitteena on, että hankkeen töistä olisi mahdollisimman vähän häiriötä liikenteelle, mutta kaikilta katkoilta ei voida välttyä. Esimerkiksi juhannuksena pääradalla tulee olemaan 40 tunnin totaalikatko Riihimäen ja Tampereen välillä.

Lisätietoja:
projektipäällikkö Juha Lehtola, p. 0295 34 3892 tai [email protected]


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta