”Tällä hetkellä on käynnissä suuri määrä ratahankkeita osuudella Helsinki-Tampere”, kertoo ratatyökoordinaattori
Juha Kröger Liikennevirastosta.
”Niistä aiheutuvat liikennehaitat on huomioitu ennakkosuunnittelussa, jotta haitat jäävät vähäisiksi. Mutta koska samalla rataosalla tehdään myös akuutteja rataverkkoa parantavia kunnossapitotöitä, nopeusrajoitusten määrä nousee hetkellisesti työsuorituksen aikana. Rataosan täsmällisyys paranee, kun työt sadan tehtyä”, Kröger jatkaa.
Pääradan työt tehdään lähes poikkeuksetta junaliikenteen ehdoilla. Tämä tarkoittaa sitä, että junaliikennettä ei keskeytetä ratatyön vuoksi, vaan työt jatkuvat koko ajan. Nopeusrajoituksilla eli ratatyöpaikan hitaammalla ohittamisella taataan junamatkustajille ja ratatyöntekijöille turvalliset olosuhteet. Rajoitusten lisäksi useampi raiteisella pääradalla on paikoitellen osa raiteista pois käytöstä, jolloin rataosan liikenne sovitetaan käytössä oleville raiteille.
Tilanteen aiheuttamat myöhästymiset henkilökaukoliikenteessä ovat keskimäärin 5-10 minuuttia. Lähijunaliikenteeseen vaikutukset eivät ulotu.
Nopeusrajoituksia päästään purkamaan marraskuussa, jolloin suunnitellut työt saadaan valmiiksi.
Helsinki-Tampere on rataverkon vilkkaimmin liikennöity osuus, jonka häiriöherkkyys on suuri. Tällä rataosalla liikennöi päivittäin 130 junaa ja pääkaupunkiseudulla lisäksi noin 1000 lähijunaa.
Lisätietoja:
ratatyökoordinaattori Juha Kröger, p. 029 534 3853 tai [email protected]
kunnossapidon aluepäällikkö Länsi-Suomi Veli-Matti Hirvonen, p. 029 534 3882 tai [email protected]