Hyppää sisältöön

Oletko jo hyödyntänyt vesiväylien palautekanavaa?

Julkaistu 5.2.2024

Vesiväylien palautekanava on Väyläviraston oma vesiväyliin liittyvä yhteyspalvelu. Palautekanavaan voi olla yhteydessä esimerkiksi merenkulun turvalaitteiden tai vesiliikennemerkkien vioista. Ota vesiväylien palautekanava haltuun ja hyödynnä sitä tarpeen mukaan myös esimerkiksi parannusehdotuksiin.

Olipa mielen päälläsi kysymys, kiitos, puute tai moite, idea tai muu palaute vesiväyliin liittyen, voit hyödyntää sen kertomiseen vesiväylien palautekanavaa. Väyläviraston selainpohjainen palvelu toimii myös mobiilissa ja se löytyy osoitteesta https://extranet.vayla.fi/pooki_www/palaute.


Palautekanavassa voit valita palautteen aiheen kolmesta vaihtoehdosta.

Tavallisimmat syyt ottaa palautekanavaan yhteyttä liittyvät merenkulun turvalaitteiden tai vesiliikennemerkkien vikoihin ja puutteisiin.

”On kuitenkin hyvä muistaa, että vesiliikennemerkki on eri asia kuin merenkulun turvalaite. Vesiliikennemerkit osoittavat esimerkiksi nopeusrajoituksen tai kieltävät aallokon aiheuttamisen, ja ne ovat niin sanotusti liikennemerkin näköisiä. Merenkulun turvalaitteita taas ovat mm. viitat, poijut, reunamerkit, linjamerkit ja majakat, jotka liittyvät turvallisen navigoinnin varmistamiseen ”, kertaa vesiväylänpidon asiantuntija Marjut Saarivirta Väylävirastosta.

Palautteen voi antaa kolmella kielellä: suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Merenkulun turvalaitteen viasta voi ilmoittaa myös puhelimitse numeroon 0800 18 18 18.


Vesiliikennemerkit muistuttavat nimensä mukaisesti liikennemerkkejä.

Merkitse palautteen sijainti kartalle

Keväisin jäiden lähdön jälkeen moni miettinee sopivaa kanavaa palautteelleen, sillä merenkulun turvalaitteita tai vesiliikennemerkkejä on voinut talven aikana rikkoutua, siirtyä väärään paikkaan tai hävitä kokonaan. Väylävirasto kannustaa veneilijöitä kertomaan puutteista, jotta ne voidaan korjata mahdollisimman pian.

”Palautekanavassa voi esittää palautteen sijainnin kartalta pisteenä, viivana tai alueena. Tämä helpottaa meidän työtämme korjausten suhteen. Palautekanavassa on myös nähtävillä ajantasaiset eli vahvistetut tiedot merenkulun turvalaitteista sekä vikailmoitukset kauppamerenkulun väylillä ja muilla väylillä. Nämä auttavat, jos epäilee turvalaitteen puuttuvan tai aprikoi, onko joku toinen jo antanut palautetta samasta asiasta”, Saarivirta kertoo.

Annettava palaute jätetään vapaamuotoisesti kirjoittamalla. Tekstin pituus on maksimissaan 1000 merkkiä. Palautteeseen voi lisätä kuvan omalta laitteelta tai ottamalla suoraan kuvan omalla puhelimella.

Palautteen antajan nimeä ja yhteystietoja ei julkaista, mikäli hän näin toivoo. Palautteen antajan tulee kuitenkin jättää oma nimensä ja sähköpostiosoitteensa vastauksen saamista varten.

Vesiväylien palautekanavassa voi merkitä palautteen sijainnin kartalle, mikä helpottaa kunnossapitäjien työtä esimerkiksi puuttuvan merenkulun turvalaitteen korvaamisessa. Palautekanavassa on myös nähtävillä ajantasaiset vikailmoitukset kauppamerenkulun väylillä ja muilla väylillä.

Hätätilanteissa soitetaan hätänumeroon

Jos asiasi koskee yhteysalusliikennettä, liikenteenohjauspalveluja tai vesiväylien yleisiä palveluita, on oltava yhteydessä Liikenteen asiakaspalvelun yleiseen palautekanavaan (palautevayla.fi). Nämä asiat eivät useimmiten kuulu Väylävirastolle vaan muun muassa Fintrafficille.

Hätätilanteessa ei kuitenkaan pidä jäädä arpomaan, vaan soittaa apua pikimmiten paikalle.

”Jos vesillä sattuu jokin todellinen hätä, ei pidä jäädä miettimään eri kanavia. Hätätilanteissa soitetaan hätänumeroon (112) ja merialueilla meripelastuksen hälytysnumeroon (0294 1000)”, Saarivirta muistuttaa.