Hyppää sisältöön

Nordens Fyrtekniska Organisation NFO Symposium2024 järjestettiin Oulussa huhtikuussa

Julkaistu 20.6.2024

Islannin tiehallinnon Vegagerðin (The Icelandic Road and Coastal Administration IRCA) hienosti järjestämien Pohjoismaisten päivien päätteeksi kesäkuun 2022 alussa pidetyssä NFO:n johtokunnan kokouksessa siirtyi puheenjohtajuus Suomeen Väylävirastoon. Samalla myös seuraavien päivien järjestelyvastuu siirtyi meille meriväyläyksikölle.

Sympossiumin osallistujia.

Tuo vajaa kaksi vuotta kului taas nopeasti, mutta tämän vuoden alkupuolella Suomessa pidettävien NFO Symposium -päivien tulevat järjestelyt alkoivat hahmottua ja ensimmäisiä varauksia päästiin tekemään. Kutsuja Nordens Fyrtekniska Organisation NFO Symposium 2024 - päiville lähti kevään aikana Pohjoismaiden majakkaviranomaisille, virastomme meriväyläyksikön ja sisävesiväyläyksikön omalle henkilöstölle sekä muutamille aiemminkin mukana olleille merenkulun turvalaite- ja palvelualan yritysten edustajille.

Perinteisemmästä alkusyksyn ajankohdasta poikettiin, sillä huhtikuun lopulla saattaisi rannikoltamme löytyä vielä kevättalvisia jääolosuhteita. NFO organisaation aloittamisen ensimmäiset kirjeenvaihdot oli myös käyty jo keväällä 1974 Pohjoismaiden majakkaviranomaisten kesken. Tuossa kirjeenvaihdossa oli sovittu NFO:n ensimmäisestä kokouksesta, joka pidettiinkin sitten Islannissa Reykjavikissa heinäkuun alkupäivinä vuonna 1974.

Ouluun matkustuspäivän aamulla Ouluun oli satanut yöllä ohut kerros uutta lunta, mutta huhtikuun viimeisen tiistain eteläisen Suomen lumisadekaaos viivästytti useilla tunneilla monen Helsinki-Vantaan kautta Ouluun lentävän osallistujan matkaa, pahimmillaan aina keskiviikkoaamuun saakka. Myös junat Ouluun olivat myöhässä tuona tiistaina. 

Keskiviikkoaamupäivällä kokouspäivien avaukseen oli kuitenkin jo saatu paikalle kaikki päivien 45 osallistujaa. Osallistujia tuli kaikista Pohjoismaista ja myös laite- ja palvelutoimittajien edustajia Pohjoismaiden ulkopuolelta, joten osallistujia oli paikalla lopulta yhdeksästä eri maasta Euroopan alueelta.

Kolmen kokouspäivän aikana NFO 2024 Symposiumin osallistujat pääsivät seuraamaan ja kuulemaan 25 esitystä Pohjoismaiden viranomaisilta ja mm. merenkulun turvalaitteiden valmistajilta ja palveluntoimittajilta ajankohtaisista asioista Pohjoismaissa sekä laitetoimittajien uusimmista tuotteista. Lisäksi esityksiä oli Oulun satamasta, merenkulun turvalaitteiden historiasta Perämerellä sekä Hailuodon kiinteä yhteys -hankkeesta.

Marjaniemen majakka.

Torstaina lounaan jälkeen alkoi aina NFO Symposium päivillä odotettu "Technical tour"-retki, joka tällä kertaa suuntautui Oulusta linja-autokuljetuksella Oulunsalon Riutunkariin ja Finnferries eli Suomen Lauttaliikenne Oy:n Merisilta-lautalla Hailuotoon. Riutunkarissa lautan lähtöä odotellessa ja lauttamatkan aikana pääsimme näkemään paikan päällä aluetta, jolle Hailuodon kiinteä yhteys pian alkaa rakentumaan ja jota Väyläviraston projektipäällikkömme Terhi ja Jukka olivat meille juuri ennen lounasta hienosti esitelleet. Hailuodon Huikun lauttarannasta matka jatkui suoraan Marjaniemeen ja tutustumaan vanhaan luotsi- ja kalastajayhdyskuntaan sekä tietenkin Marjaniemen historialliseen majakkaan.

Hailuodon Marjaniemen majakka on aikanaan luovutettu valtiolta Hailuodon kunnalle ja majakkaan on nykyisin mahdollista päästä tutustumaan Hailuodon paikallisoppaiden opastuksella. Hailuoto tarjosi osallistujille ja Pohjoismaisille vieraillemme kaunista lämmintä kevätsäätä, vielä hieman lunta ja paljon jäitä, joita riitti vielä huhtikuun viimeisellä viikolla korkeiksi kasoiksi Marjaniemen edustalla.

Perustietoja NFO:sta (Nordens Fyrtekniska Organisation)

 

  • Kirjeenvaihtoa ensimmäisen kokouksen järjestämisestä keväällä 1974.
  • Ensimmäinen kokous Reykjavikissa Islannissa kesäkuun lopulla 1974.
  • Alkuvuosina 1970-luvulla tapaamisia järjestettiin joka v.uosi. Myöhemmin vakiintui tapa järjestää kokous Symposium kahden vuoden välein
  • 1970-luvulla majakat ja loistot toimivat usein nestekaasulla AGA-yhtiön toimittamilla kaasuvalolaitteilla ja aurinkoventtiileillä, myöhemmin sähköllä, akustoilla ja aggregaateilla, nykyisin merenkulun turvalaitteiden uudet valot toimivat led-tekniikalla, joille virta tulee akuista ja esim. aurinkopaneeleista.
  • Kiertävä järjestämisvastuu Islanti, Suomi, Norja, Tanska ja Ruotsi.
  • Toimintaan osallistuvat Pohjoismaiden viranomaiset: Vegagerðin Islanti, Väylävirasto sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Kystverket Norja, Søfartsstyrelsen Tanska ja Sjöfartsverket Ruotsi.
  • Färsaaret ottavat väylänpitovastuun Tanskalta kesällä 2024 ja ovat hakeneet NFO:n jäseneksi.
  • Suomessa edellinen kokous järjestettiin syksyllä 2013 Vaasassa ja Valassaarilla Merenkurkussa.
  • Seuraavan NFO Symposium -kokouksen järjestää Kystverket Norjassa syksyllä 2026.