Melusuojien rakennustyöt alkavat Järvenpäässä – Raide 1 pois käytöstä kesän ajan
Järvenpäässä meluseinien rakennustyöt Ainola–Purola välillä aiheuttavat muutoksia junaliikenteeseen Järvenpään ja Saunakallion asemilla maanantaista 17.6. alkaen. Raide 1 poistuu käytöstä, jonka johdosta Helsingin suuntaan kulkevat junat lähtevät kesän ajan raiteelta 3.
Järvenpäässä Ainola–Purola -välin melusuojien rakennustöiden takia sekä Järvenpään että Saunakallion asemilla raide 1 poistuu käytöstä lauantaina 17.6. ja matkustajat nousevat Helsingin suuntaan kulkeviin juniin raiteelta 3. Muutos on voimassa 9.8. asti, jolloin raide 1 otetaan takaisin käyttöön.
Järvenpäässä meluesteet rakennetaan pääradan molemmin puolin. Raiteen 1 poistaminen liikenteeltä rakentamisen ajaksi luo paremmat edellytykset työvaiheiden toteuttamiseen päiväsaikaan, mikä aiheuttaa vähemmän meluhaittaa lähialueen asutukselle öisin. Yötyölupa meluesteiden rakentamiselle on kuitenkin myönnetty, sillä tietyt työvaiheet vaativat välttämättä yötöitä.
Meluesteiden rakentaminen alkoi Keravalla huhtikuussa 2019. Meluesteiden yhteispituus Keravalla on noin 1,2 kilometriä ja Järvenpäässä noin 7,7 kilometriä. Meluesteet ovat korkeudeltaan keskimäärin 2–4 metriä raiteen korkeusviivasta.
Kaikkiaan meluesteiden rakentaminen viimeistelytöineen saadaan valmiiksi vuoden 2019 aikana. Meluesteiden rakentaminen on osa Helsinki–Riihimäki -hanketta, jossa parannetaan rataosan välityskykyä. Hankkeessa Keravalle on rakennettu uusi raideyhteys, joka on tarkoitettu Vuosaaren tavaraliikenteelle. Ainola–Purola -välille pääradan länsipuolelle rakennetaan lisäraide. Lisäksi Riihimäen ratapihalla tehdään muun muassa muutoksia vaihdeyhteyksiin, rakennetaan korkeat laiturit ja parannetaan aseman palvelutasoa. Hankkeen myötä rataosuuden häiriöherkkyys vähenee merkittävästi ja sen kapasiteetti kasvaa. Hankkeen työt jatkuvat vuoteen 2020 asti.
Lisätietoja
Projektipäällikkö Riitta Parviainen, Väylä, puh. 0295 34 3034, [email protected]
Helsinki–Riihimäki -hankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa, joista ensimmäinen on käynnissä vuosina 2016–2020. Lisätietoa: www.vayla.fi/helsinki-riihimaki